Palvelulogiikka ihmiskeskeisen strategian laadinnassa : Pienen muotoilutoimiston haasteet
Wiik, Tero (2012)
Wiik, Tero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten pieni muotoilutoimisto voisi kehittää asiakkaidensa palvelutoimintaa niin, että palvelujen käyttäjät huomioitaisiin aikaisempaa kokonaisvaltaisemmin. Tavoitteena oli löytää tehokkaita menetelmiä ja työkaluja käyttäjätiedon hankkimiseen sekä sen hyödyntämiseen asiakasorganisaation uuden palvelustrategian laadinnassa. Työssä ennakoitiin teollisen muotoilijan tulevaisuuden työnkuvaa, kartoitettiin aiheeseen liittyviä teoreettisia perusteita ja muodostettiin toimeksiantajan kolmelle vakinaiselle työntekijälle suunnatun kyselytutkimuksen avulla kokonaiskuvaa yhdestä muotoiluyrityksestä. Tutkimusten avulla nimettiin muotoilijan työtä lähitulevaisuudessa helpottavia teknologisia ratkaisuja sekä työskentelyn haastavuutta lisääviä yhteiskunnallisia vaikuttimia. Lisäksi tunnistettiin muotoilutoimiston nykyisin käyttämiä suunnittelumenetelmiä ja toimintamalleja. Löydöksiin perustuen työssä ehdotettiin niin menetelmällisiä kuin toiminnallisiakin uudistuksia toimeksiantajan työskentelyn vaikuttavuuden lisäämiseksi. Esityksen sisältö voi hyödyttää myös muita samojen ongelmien parissa kamppailevia muotoiluyrityksiä.