Asiakastarpeiden kartoitus ja niiden hyödyntäminen – Case Ettonet Oy
Kähkönen, Teemu (2012)
Kähkönen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana opinnäytetyöntekijä tutustui uuteen alaan täyttääkseen toimeksiantajan asettamat työn tehtävät ja tavoitteet. Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Sen keskeinen tehtävä oli saada haastateltavilta henkilöiltä hyödyllistä tietoa, jota voidaan hyödyntää työn tuloksissa sekä toimittaa alaan liittyvää arvokasta tietoa toimeksiantajalle. Työn tavoitteena oli tuoda toimeksiantajayritykselle tietoa kohderyhmään kuuluvien senioreiden iän tuomista haitoista, antaa ehdotuksia, millä tuotteilla toimeksiantaja voisi laajentaa tuotevalikoimaansa sekä miten nykyisiä tuotteita voitaisiin kehittää. Toimeksiantajayritys Ettonet Oy myy ja suunnittelee apuvälineitä senioreille ja liikuntarajoitteisille henkilöille. Sen kohderyhmät voidaan jakaa käyttäjiin sekä tuotteiden ostajiin. Käyttäjiin kuuluvat seniorit ja liikuntarajoitteiset. Ostajakohderyhmään taas kuuluvat käyttäjät sekä heidän läheisensä, palvelutalot ja ryhmäkodit sekä kunnalliset palveluntarjoajat.
Projektin teoreettisena viitekehyksenä toimi apuvälinemarkkinoiden kysyntään vaikuttavat tekijät, tuotekehitys sekä teemahaastattelu tiedonkeruumenetelmänä. Apuvälinemarkkinoiden kysyntään vaikuttavia tekijöitä ovat väestön iänkehitys, valtion vanhustenhoidon strategia, apuvälineiden tarjonta, senioreiden kulutustottumukset, kodin merkitys seniorille, seniorikuluttajan taloudelliset resurssit sekä palveluasumisen määrä. Työssä käsitellään myös tuotekehitystä keskittyen sen kahteen ensimmäiseen vaiheeseen, ideointiin sekä osaan esitutkimusta.
Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä kahdeksaa senioria. Kaikki seniorihaastattelut tehtiin senioreiden omissa kodeissa. Palvelutalojen ja ryhmäkotien haastatteluissa henkilökuntaa oli mukana yhteensä 13 henkilöä. Haastateltavina henkilöinä oli niin palvelutalojen ja ryhmäkotien johtoa kuin hoitajiakin. Haastattelut olivat joko yksilö-, pari- tai ryhmähaastatteluja. Haastattelupaikkana toimi jokaisessa haastattelussa haastateltavien työpaikka eli palvelutalo tai ryhmäkoti. Palvelutalo- ja ryhmäkotihaastattelupaikkoja oli molempia kaksi kappaletta. Haastatteluissa apuna käytettiin teemaahaastattelumenetelmää.
Opinnäytetyön tulokset koostuvat opinnäytetyöntekijän omien arviointien ja haastatteluiden yhteisestä summasta. Tekijä tutustui työn aikana apuvälinemarkkinoihin, toimeksiantajayritykseen, senioreihin ja heidän arjen haasteisiin sekä elämään ja palvelutalojen ja ryhmäkotien toimintaan ja haasteisiin. Opinnäytetyön tulokset jaettiin neljään kategoriaan: uudet innovaatiot, olemassa olevien tuotteiden parannusehdotukset, tuotevalikoiman laajentamisehdotukset sekä haastetilanteet, joihin ei vielä ratkaisua ole keksitty. Lisäksi tekijä kartutti projektityöstä muuta hyödyllistä tietoa senioreista sekä seniorihoitoalasta, jota toimitti toimeksiantajalleen. Ettonet Oy haluaa painottaa tuotteissaan turvallisuutta, ergonomiaa sekä designia. Nämä elementit opinnäytetyöntekijä pyrki ottamaan huomioon esitetyissä tuloksissa.
Projektin teoreettisena viitekehyksenä toimi apuvälinemarkkinoiden kysyntään vaikuttavat tekijät, tuotekehitys sekä teemahaastattelu tiedonkeruumenetelmänä. Apuvälinemarkkinoiden kysyntään vaikuttavia tekijöitä ovat väestön iänkehitys, valtion vanhustenhoidon strategia, apuvälineiden tarjonta, senioreiden kulutustottumukset, kodin merkitys seniorille, seniorikuluttajan taloudelliset resurssit sekä palveluasumisen määrä. Työssä käsitellään myös tuotekehitystä keskittyen sen kahteen ensimmäiseen vaiheeseen, ideointiin sekä osaan esitutkimusta.
Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä kahdeksaa senioria. Kaikki seniorihaastattelut tehtiin senioreiden omissa kodeissa. Palvelutalojen ja ryhmäkotien haastatteluissa henkilökuntaa oli mukana yhteensä 13 henkilöä. Haastateltavina henkilöinä oli niin palvelutalojen ja ryhmäkotien johtoa kuin hoitajiakin. Haastattelut olivat joko yksilö-, pari- tai ryhmähaastatteluja. Haastattelupaikkana toimi jokaisessa haastattelussa haastateltavien työpaikka eli palvelutalo tai ryhmäkoti. Palvelutalo- ja ryhmäkotihaastattelupaikkoja oli molempia kaksi kappaletta. Haastatteluissa apuna käytettiin teemaahaastattelumenetelmää.
Opinnäytetyön tulokset koostuvat opinnäytetyöntekijän omien arviointien ja haastatteluiden yhteisestä summasta. Tekijä tutustui työn aikana apuvälinemarkkinoihin, toimeksiantajayritykseen, senioreihin ja heidän arjen haasteisiin sekä elämään ja palvelutalojen ja ryhmäkotien toimintaan ja haasteisiin. Opinnäytetyön tulokset jaettiin neljään kategoriaan: uudet innovaatiot, olemassa olevien tuotteiden parannusehdotukset, tuotevalikoiman laajentamisehdotukset sekä haastetilanteet, joihin ei vielä ratkaisua ole keksitty. Lisäksi tekijä kartutti projektityöstä muuta hyödyllistä tietoa senioreista sekä seniorihoitoalasta, jota toimitti toimeksiantajalleen. Ettonet Oy haluaa painottaa tuotteissaan turvallisuutta, ergonomiaa sekä designia. Nämä elementit opinnäytetyöntekijä pyrki ottamaan huomioon esitetyissä tuloksissa.