Yrityksen uudelleen asemoituminen Venäjän markkinoille : case: Kemira Oyj, ChemSolutions
Ichkov, Ilja (2012)
There are no files associated with this item.
Ichkov, Ilja
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076637
Tiivistelmä
Tämä Kemira Oyj:lle toimeksiantona suoritettava opinnäytetyö keskittyy vientita-van valinnan perustan luomiseen sen jäänsulatusaineita valmistavalle ChemSolutions–nimiselle yksikölle. Työssä käydään läpi keskeisimmät varsinaista vientitoimintaa edeltävät seikat, jotka määrittelevät jatkossa sen muodon ja luonteen.
Kemira Oyj on kansainvälinen vesikemian yhtiö, jonka ChemSolutions -niminen osasto tarjoaa kemikaaleja ja ratkaisuja elintarvike-, rehu-, lääke- ja kemianteollisuudelle. Tarkempaan käsittelyyn on otettu jäänsulatusaineiden myynti Venäjällä. Kemira Oyj on toiminut Venäjän markkinoilla jo useita vuosia, mutta sen asema kyseisellä markkina-alueella on hyvin pieni, mikä askarruttaa johtoa. Näin ollen opinnäytetyön tarve tulee työelämästä ja on erittäin ajankohtainen.
Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan: markkina-analyysiin ja kansainvälistymisen strategioihin. Ensimmäisessä osuudessa perehdytään yritys-, markkina-, kilpailija- ja asiakasanalyysiin sekä markkinapotentiaalin arviointiin. Toisen osuuden yhteydessä käsitellään viennin muodot, analysoidaan niistä toimeksiantajan kannalta olennaisimmat ja luodaan perusta jatkotoimille.
Empiriaosuudessa käydään läpi teoriaosuudessa esitellyt vaiheet ChemSolutionsin näkökulmasta. Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena, ja se pohjautuu sekä jo olemassa oleviin että uusiin prosessin aikana saatuihin tietoihin. Tutkimuksen yhteydessä on myös haastateltu useita osaston johtoon kuuluvia henkilöitä.
Venäjän jäänsulatusainemarkkinat kasvavat jatkuvasti ja tarjoavat Kemira Oyj:lle sekä mahdollisuuksia että haasteita. Markkinoille tulo ja niillä pysyminen on hyvin vaikeaa ja vaatii tarkkaa suunnittelua. Tämä työ antaa valmiudet markkinoilletulostrategian suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Kemira Oyj on kansainvälinen vesikemian yhtiö, jonka ChemSolutions -niminen osasto tarjoaa kemikaaleja ja ratkaisuja elintarvike-, rehu-, lääke- ja kemianteollisuudelle. Tarkempaan käsittelyyn on otettu jäänsulatusaineiden myynti Venäjällä. Kemira Oyj on toiminut Venäjän markkinoilla jo useita vuosia, mutta sen asema kyseisellä markkina-alueella on hyvin pieni, mikä askarruttaa johtoa. Näin ollen opinnäytetyön tarve tulee työelämästä ja on erittäin ajankohtainen.
Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan: markkina-analyysiin ja kansainvälistymisen strategioihin. Ensimmäisessä osuudessa perehdytään yritys-, markkina-, kilpailija- ja asiakasanalyysiin sekä markkinapotentiaalin arviointiin. Toisen osuuden yhteydessä käsitellään viennin muodot, analysoidaan niistä toimeksiantajan kannalta olennaisimmat ja luodaan perusta jatkotoimille.
Empiriaosuudessa käydään läpi teoriaosuudessa esitellyt vaiheet ChemSolutionsin näkökulmasta. Tutkimus on tehty tapaustutkimuksena, ja se pohjautuu sekä jo olemassa oleviin että uusiin prosessin aikana saatuihin tietoihin. Tutkimuksen yhteydessä on myös haastateltu useita osaston johtoon kuuluvia henkilöitä.
Venäjän jäänsulatusainemarkkinat kasvavat jatkuvasti ja tarjoavat Kemira Oyj:lle sekä mahdollisuuksia että haasteita. Markkinoille tulo ja niillä pysyminen on hyvin vaikeaa ja vaatii tarkkaa suunnittelua. Tämä työ antaa valmiudet markkinoilletulostrategian suunnitteluun ja toteuttamiseen.