Kansalaisosallistumisen kehittäminen Stoan ohjelmistosuunnittelussa
Haatainen, Marjo (2012)
Haatainen, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076630
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa helsinkiläisten osallistuminen Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskuksen ohjelmistosuunnitteluun ja selvittää, miten asiakaspaneeli tai asiakasraati toimii kansalaisosallistumisen kanavana. Tällä hetkellä Stoassa ei ole käytössä systemaattista tapaa, jolla mahdollistettaisiin kaupunkilaisten osallistuminen ohjelmistosuunnitteluun. Stoaan koottiin 15-henkinen asiakaspaneeli, joka kokoontui yhden kerran kehittämishankkeen aikana. Opinnäytetyötä leimaa käytännön työelämän kehittäminen ja työyhteisön tiivis osallistuminen prosessiin.
Työn tilaaja on Helsingin kulttuurikeskus ja sen toimipiste Stoa, jossa kirjoittaja on työskennellyt vuodesta 2001 lähtien tiedottajana. Helsingin kulttuurikeskusta opinnäytetyö kiinnostaa sen monistettavuuden vuoksi. Asiakaspaneelia tai muita mahdollisia kansalaisosallistumisen kanavia on mahdollista hyödyntää myös muissa Helsingin kulttuurikeskuksen toimipaikoissa.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä vertaisarviointia (benchmarking), aivoriihtä, havainnointia ja ryhmähaastattelua. Vertaisarvioinnin kautta tuli ilmi, että kansalaisosallistuminen ei ole Suomen kulttuuritaloissa vielä yleistä. Asiasta ollaan kuitenkin kiinnostuneita. Kansalaisosallistuminen herättää myös pelkoja siitä, säilyykö asiantuntijuus kulttuuritaloissa, jos asiakkaat saavat olla mukana ohjelmistosuunnittelussa. Vertaisarviointia tehtiin myös kansainvälisesti. Opinnäytetyössä esiteltävät kansainväliset esimerkit rohkaisevat myös suomalaisia kulttuuritaloja osallistavien työtapojen käyttöön.
Kehittämishankkeen aikana ilmeni, että kansalaisosallistuminen on kulttuurialalla mahdollisuus, jota ei ole osattu vielä hyödyntää. Vertaisarvioinnin tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että kansalaisosallistuminen tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Kehittämishankkeen aikana syntyneitä ajatuksia kansalaisosallistumisen parantamisesta on mahdollista käyttää Stoan lisäksi hyödyksi myös muissa Suomen kulttuuritaloissa. Onnistuakseen kansalaisosallistuminen on koettava kulttuuritaloissa aidoksi ohjelmistosuunnittelun työkaluksi. Kansalaisosallistumisen mahdollistaminen vaati resursseja ja sitoutumista.
Työn tilaaja on Helsingin kulttuurikeskus ja sen toimipiste Stoa, jossa kirjoittaja on työskennellyt vuodesta 2001 lähtien tiedottajana. Helsingin kulttuurikeskusta opinnäytetyö kiinnostaa sen monistettavuuden vuoksi. Asiakaspaneelia tai muita mahdollisia kansalaisosallistumisen kanavia on mahdollista hyödyntää myös muissa Helsingin kulttuurikeskuksen toimipaikoissa.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelminä vertaisarviointia (benchmarking), aivoriihtä, havainnointia ja ryhmähaastattelua. Vertaisarvioinnin kautta tuli ilmi, että kansalaisosallistuminen ei ole Suomen kulttuuritaloissa vielä yleistä. Asiasta ollaan kuitenkin kiinnostuneita. Kansalaisosallistuminen herättää myös pelkoja siitä, säilyykö asiantuntijuus kulttuuritaloissa, jos asiakkaat saavat olla mukana ohjelmistosuunnittelussa. Vertaisarviointia tehtiin myös kansainvälisesti. Opinnäytetyössä esiteltävät kansainväliset esimerkit rohkaisevat myös suomalaisia kulttuuritaloja osallistavien työtapojen käyttöön.
Kehittämishankkeen aikana ilmeni, että kansalaisosallistuminen on kulttuurialalla mahdollisuus, jota ei ole osattu vielä hyödyntää. Vertaisarvioinnin tulosten perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että kansalaisosallistuminen tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Kehittämishankkeen aikana syntyneitä ajatuksia kansalaisosallistumisen parantamisesta on mahdollista käyttää Stoan lisäksi hyödyksi myös muissa Suomen kulttuuritaloissa. Onnistuakseen kansalaisosallistuminen on koettava kulttuuritaloissa aidoksi ohjelmistosuunnittelun työkaluksi. Kansalaisosallistumisen mahdollistaminen vaati resursseja ja sitoutumista.