Syyllistävää vai oivaltavaa? : kantaaottava kuosimallisto Globe Hopelle
Latvala, Katariina (2012)
Latvala, Katariina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076602
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella kantaaottava kuosimallisto suomalaiselle design yritys Globe Hopelle. Yrityksen ideologian kanssa sopusoinnussa olevat kuosit sijoitetaan heidän ennalta määräämättömiin tuotteisiinsa, jotka valmistetaan aiemmasta käyttötarkoituksestaan tarpeettomaksi jääneistä materiaaleista. Tehtävänannon mukaisesti mallisto jaettiin kahteen pääteemaan, ympäristöasioihin ja ihmisoikeusasioihin, jotka kummatkin sisältävät sekä toistuvia että yksittäisiä kuoseja.
Toimeksiannonmukaisen malliston saavuttamiseksi, tarkennettiin yrityksen antamaa kuvausta heidän kohderyhmästään käyttäen apuna erilaisia tutkimuksia liittyen kuluttajien arvoihin ja asenteisiin. Saatua kuvausta täydennettiin vielä haastattelemalla ja havainnoimalla yrityksen asiakkaita yhdessä heidän liikkeistään. Kohderyhmän mallistoon ja kannanottoihin liittyvien mielipiteiden ja toiveiden selvittyä tutustuttiin kannanottojen tapoihin, tyyleihin sekä historiaan. Tiedonhankinnan jälkeen ja muotoilun tavoitteiden selvittyä, lähdettiin kahden pääteeman, Ympärilläsi ja Yksilö, ympärille syntyneitä ideoita hyödyntämään luonnosteluvaiheen lähtökohtana. Erilaisten luonnostelutekniikoiden avulla syntyneistä luonnoksista yritys valitsi mielestään parhaimmat, joita muiden ohella jatkokehitettiin.
Lopputuloksena oli kolmenkymmenen kuosin mallisto, joka sisältää piilomerkityksillä maustettuja kannanottoja liittyen sekä ympäristö- että ihmisoikeusasioihin. Kuosit olivat lopullisessa muodossaan yksivärisiä ja vektorigrafiikassa, joka mahdollistaa niiden koon muuttamisen tarpeen mukaan ilman pelkoa rakeisuudesta.
Toimeksiannonmukaisen malliston saavuttamiseksi, tarkennettiin yrityksen antamaa kuvausta heidän kohderyhmästään käyttäen apuna erilaisia tutkimuksia liittyen kuluttajien arvoihin ja asenteisiin. Saatua kuvausta täydennettiin vielä haastattelemalla ja havainnoimalla yrityksen asiakkaita yhdessä heidän liikkeistään. Kohderyhmän mallistoon ja kannanottoihin liittyvien mielipiteiden ja toiveiden selvittyä tutustuttiin kannanottojen tapoihin, tyyleihin sekä historiaan. Tiedonhankinnan jälkeen ja muotoilun tavoitteiden selvittyä, lähdettiin kahden pääteeman, Ympärilläsi ja Yksilö, ympärille syntyneitä ideoita hyödyntämään luonnosteluvaiheen lähtökohtana. Erilaisten luonnostelutekniikoiden avulla syntyneistä luonnoksista yritys valitsi mielestään parhaimmat, joita muiden ohella jatkokehitettiin.
Lopputuloksena oli kolmenkymmenen kuosin mallisto, joka sisältää piilomerkityksillä maustettuja kannanottoja liittyen sekä ympäristö- että ihmisoikeusasioihin. Kuosit olivat lopullisessa muodossaan yksivärisiä ja vektorigrafiikassa, joka mahdollistaa niiden koon muuttamisen tarpeen mukaan ilman pelkoa rakeisuudesta.