Palvelutoimintamalli Suupirssiin asiakkaan näkökulmasta
Hapuli, Jenni (2012)
Hapuli, Jenni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli rakentaa palvelutoimintamalli palvelun kohderyhmän näkökulmasta Savonia-ammattikorkeakoulun yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa kehittämälle Suupirssille.
Lähtökohtana oli luoda mielikuva ideaalista suun terveydenhuollon palvelusta, jota vertaamalla palvelun nykytilanteeseen löydetään epäkohdat.
Asiakkaan ideaalin palvelukokemuksen luominen tehtiin tarkastelemalla Suupirssin toimintaa eri tilanteissa. Metodina hyödynnettiin ajatusta ihmisen, tilan, tuotteen ja prosessin olennaisista kytköksistä toisiinsa palvelun eri vaiheissa. Työssä havaittiin puutteita toiminnan eri osa-alueilla, ja ne poistamalla saatiin aikaan malli, joka palvelee asiakasta kaikkein parhaimmalla tavalla.
Työ toteutettiin Suupirssin pilotoinneilla syrjäseudun koululla, sekä käytettiin hyväksi hoivayhteisöjen aikaisempien pilotointien materiaalia. Pilotoimalla saatiin tarkka ja objektiivinen kuva palvelusta auton sisältä hoitojen aikana, sekä nähtiin Suupirssi toiminnassa realistisessa ympäristössä.
Lopputuloksena saatiin aikaan versio toimintamallista, jonka on tarkoitus palvella jatkossa kaikkia tulevia liikkuvia suunterveydenhoidon yksikköjä sekä alan yrityksiä ja oppilaitoksia, ja ennen kaikkea saavuttaa muutos parempaan asiakkaan huomioimisessa läpi koko suun terveydenhuollon palvelutoiminnan.
Lähtökohtana oli luoda mielikuva ideaalista suun terveydenhuollon palvelusta, jota vertaamalla palvelun nykytilanteeseen löydetään epäkohdat.
Asiakkaan ideaalin palvelukokemuksen luominen tehtiin tarkastelemalla Suupirssin toimintaa eri tilanteissa. Metodina hyödynnettiin ajatusta ihmisen, tilan, tuotteen ja prosessin olennaisista kytköksistä toisiinsa palvelun eri vaiheissa. Työssä havaittiin puutteita toiminnan eri osa-alueilla, ja ne poistamalla saatiin aikaan malli, joka palvelee asiakasta kaikkein parhaimmalla tavalla.
Työ toteutettiin Suupirssin pilotoinneilla syrjäseudun koululla, sekä käytettiin hyväksi hoivayhteisöjen aikaisempien pilotointien materiaalia. Pilotoimalla saatiin tarkka ja objektiivinen kuva palvelusta auton sisältä hoitojen aikana, sekä nähtiin Suupirssi toiminnassa realistisessa ympäristössä.
Lopputuloksena saatiin aikaan versio toimintamallista, jonka on tarkoitus palvella jatkossa kaikkia tulevia liikkuvia suunterveydenhoidon yksikköjä sekä alan yrityksiä ja oppilaitoksia, ja ennen kaikkea saavuttaa muutos parempaan asiakkaan huomioimisessa läpi koko suun terveydenhuollon palvelutoiminnan.