Käyttäjälähtöistä pihasuunnittelua päiväkotiympäristössä : case: Kankaan päiväkoti
Pesonen, Eveliina (2012)
Pesonen, Eveliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076591
Tiivistelmä
Seinäjoen ammattikorkeakoulu oli mukana Kurikan kaupungin Kankaan päiväkotihankkeessa, jossa opinnäytetyö toteutettiin. Tarkoituksena oli tutkia ja kehittää päiväkotitoimintaa ja tiloja innovatiivisesti dokumentoimalla ja arvioimalla päiväkodin käyttäjien tulkintoja mielekkäästä päiväkotiympäristöstä. Tarkastelun kohteena oleva alue oli rajattu tässä opinnäytteessä pihamaahan.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä neljän kurikkalaisen päiväkodin kanssa. Päiväkodin hankkeeseen liittyviä tutkimustehtäviä olivat lasten osallistavien toimintojen havainnointi ja dokumentointi sekä tulosten arviointi ja visuaalinen tulkitseminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, mikä tekee päiväkotiympäristöstä mieluisamman toimia ja miten käyttäjät kokevat päiväkodissa työskentelyn. Työllä halutaan käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla luoda elementtejä, jotka kehittävät päiväkodin pihamaan varhaiskasvatusta tukevaksi ympäristöksi. Työn pedagogiseksi näkökulmaksi oli valittu Reggio Emilia-pedagogiikka.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavalla tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui osallistavan yhteistyön, havainnointien sekä haastattelujen avulla. Aineistot analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Opinnäytteen produktiivisena osana esiteltiin visuaalisia havainnointikuvia vaihtoehtoisista pihamaan kehitysrat-kaisuista. Havainnointikuvien kantavana voimana toimi turvallisuus, lapsilähtöisyys, luonto ja luovuuden tukeminen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä neljän kurikkalaisen päiväkodin kanssa. Päiväkodin hankkeeseen liittyviä tutkimustehtäviä olivat lasten osallistavien toimintojen havainnointi ja dokumentointi sekä tulosten arviointi ja visuaalinen tulkitseminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, mikä tekee päiväkotiympäristöstä mieluisamman toimia ja miten käyttäjät kokevat päiväkodissa työskentelyn. Työllä halutaan käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla luoda elementtejä, jotka kehittävät päiväkodin pihamaan varhaiskasvatusta tukevaksi ympäristöksi. Työn pedagogiseksi näkökulmaksi oli valittu Reggio Emilia-pedagogiikka.
Opinnäytetyö toteutettiin osallistavalla tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruu tapahtui osallistavan yhteistyön, havainnointien sekä haastattelujen avulla. Aineistot analysoitiin teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Opinnäytteen produktiivisena osana esiteltiin visuaalisia havainnointikuvia vaihtoehtoisista pihamaan kehitysrat-kaisuista. Havainnointikuvien kantavana voimana toimi turvallisuus, lapsilähtöisyys, luonto ja luovuuden tukeminen.