Neljän ikääntyneen kokemuksia arjesta ja palvelun laadusta vanhustenkeskuksessa
Nissinen, Jasmin (2012)
Nissinen, Jasmin
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista palvelun laatua ja arkea kokevat vanhustenkeskuksessa asuvat neljä erikuntoista ikääntynyttä henkilöä. Kriteerinä kohdehenkilöiden valintaan oli se, että henkilö on henkisesti ja psyykkisesti niin hyvässä kunnossa, että häntä pystytään haastattelemaan ja saamaan tarkoituksenmukaisia vastauksia. Kaksi näistä tutkimushenkilöistä sairastaa lievää dementiaa. Tutkimushenkilöistä kolme on vuodepotilaina.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistonkeruu-menetelmänä on käytetty haastattelua, kyselylomaketta sekä havainnointia. Aineiston analyysimenetelmä on sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin avulla aineistosta etsitään teemoja, yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimus vastasi kysymyksiin, mihin palveluihin ja palvelun osa-alueisiin tutkimushenkilöt olivat tyytyväisiä vanhustenkeskuksessa ja mitä palveluita he jäivät kaipaamaan.
Aineisto kerättiin yhdestä Etelä-suomen vanhustenkeskuksesta, haastattelemalla ja havainnoimalla neljää ikääntynyttä asiakasta yhden päivän ajan. Vanhustenkeskuksen kolmelle hoitohenkilökunnan jäsenelle lähetettiin sähköinen kyselylomake, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Hoitajista yksi vastasi kyselyyn. Havainnoinnit ja haastattelut toteutettiin helmikuussa 2012.
Tuloksista kävi ilmi, että tutkimushenkilöistä kolme olivat palveluihin, hoitohenkilökuntaan ja saamaansa kohteluun pääsääntöisesti tyytyväisiä. Erityisesti vanhustenkeskuksen ruokapalveluihin oltiin tyytyväisiä.
Tuloksista selvisi, että kolme neljästä tutkimushenkilöstä kokivat yksinäisyyttä ja kaipasivat toisen ihmisen seuraa. Kaikki neljä tutkimushenkilöä kertoivat, että liikunta on ollut vähäistä vanhustenkeskuksessa. Kolme tutkimushenkilöä kaipaisi lisää liikuntaa päiväänsä, esimerkiksi jumpan muodossa.
Opinnäytetyön tuloksien pohjalta keskeisimmät johtopäätökset ovat, että suurin osa tutkimushenkilöistä oli tyytyväisiä hoitohenkilökuntaan ja palveluihin, mutta he jäivät kaipaamaan lisää sosiaalista vuorovaikutusta sekä liikuntaa.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jossa aineistonkeruu-menetelmänä on käytetty haastattelua, kyselylomaketta sekä havainnointia. Aineiston analyysimenetelmä on sisällönanalyysi. Sisällönanalyysin avulla aineistosta etsitään teemoja, yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimus vastasi kysymyksiin, mihin palveluihin ja palvelun osa-alueisiin tutkimushenkilöt olivat tyytyväisiä vanhustenkeskuksessa ja mitä palveluita he jäivät kaipaamaan.
Aineisto kerättiin yhdestä Etelä-suomen vanhustenkeskuksesta, haastattelemalla ja havainnoimalla neljää ikääntynyttä asiakasta yhden päivän ajan. Vanhustenkeskuksen kolmelle hoitohenkilökunnan jäsenelle lähetettiin sähköinen kyselylomake, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Hoitajista yksi vastasi kyselyyn. Havainnoinnit ja haastattelut toteutettiin helmikuussa 2012.
Tuloksista kävi ilmi, että tutkimushenkilöistä kolme olivat palveluihin, hoitohenkilökuntaan ja saamaansa kohteluun pääsääntöisesti tyytyväisiä. Erityisesti vanhustenkeskuksen ruokapalveluihin oltiin tyytyväisiä.
Tuloksista selvisi, että kolme neljästä tutkimushenkilöstä kokivat yksinäisyyttä ja kaipasivat toisen ihmisen seuraa. Kaikki neljä tutkimushenkilöä kertoivat, että liikunta on ollut vähäistä vanhustenkeskuksessa. Kolme tutkimushenkilöä kaipaisi lisää liikuntaa päiväänsä, esimerkiksi jumpan muodossa.
Opinnäytetyön tuloksien pohjalta keskeisimmät johtopäätökset ovat, että suurin osa tutkimushenkilöistä oli tyytyväisiä hoitohenkilökuntaan ja palveluihin, mutta he jäivät kaipaamaan lisää sosiaalista vuorovaikutusta sekä liikuntaa.