Moniammatillisen oppivan yhteisön merkitys viittomakielentulkin työelämätaitojen kehittymisen näkökulmasta
Kemppainen, Enni (2012)
Kemppainen, Enni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066518
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö vastaa tutkimuskysymykseen: mitä merkitystä moniammatillisesta oppivasta yhteisöstä on viittomakielentulkin työelämätaitojen kehittymiselle. Opinnäytetyö rakentuu kahdesta toiminnallisesta osuudesta. Ensimmäinen osuus käsittelee opiskelua ainoana viittomakielentulkkiopiskelijana HUMAK opiskelijatiimissä. Havainnot keskittyivät ainoastaan moniammatillisuuden, tiimin ja vuorovaikutuksen merkitykseen työelämätaitojen kehittymiselle. Toinen osuus rakentuu HUMAK opiskelijatiimille järjestettävästä oppimistilanteesta ja sen kautta opiskelijatiimin tekemien kehitysehdotusten esittelystä.
Oppivassa yhteisössä saatujen kokemusten, koettiin kehittäneen viittomakielentulkin työn hallinnan vaatimia työelämätaitoja. Erityisesti yrittäjyys tietoisuuden sekä vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitojen koettiin kehittyneen. Ainoana tulkkiopiskelijana HUMAK opiskelijatiimissä suoritettavat opinnot ja viittomakielentulkin keskeisimpien työelämätaitojen (kielitaito, kääntäminen ja tulkkaus sekä tulkkaustilanneosaaminen) kehittäminen jäivät erillisiksi kokonaisuuksiksi. Tämän vuoksi kyseisten taitojen kehittäminen jäi opiskelijan omalle vastuulle.
Opinnäytetyön toisessa osuudessa käy ilmi HUMAK opiskelijatiimin kehittäminen yhteisen toiminnan avulla. Tällöin yhteisölle tarjottiin myös oppimisen kokemus, reflektoidessaan omia ja yhteisön toimintatapoja. Opiskelijatiimin tekemissä kehitysehdotuksissa korostui tiedon jakamisen ja ryhmäytymisen tärkeys.
Oppivassa yhteisössä saatujen kokemusten, koettiin kehittäneen viittomakielentulkin työn hallinnan vaatimia työelämätaitoja. Erityisesti yrittäjyys tietoisuuden sekä vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitojen koettiin kehittyneen. Ainoana tulkkiopiskelijana HUMAK opiskelijatiimissä suoritettavat opinnot ja viittomakielentulkin keskeisimpien työelämätaitojen (kielitaito, kääntäminen ja tulkkaus sekä tulkkaustilanneosaaminen) kehittäminen jäivät erillisiksi kokonaisuuksiksi. Tämän vuoksi kyseisten taitojen kehittäminen jäi opiskelijan omalle vastuulle.
Opinnäytetyön toisessa osuudessa käy ilmi HUMAK opiskelijatiimin kehittäminen yhteisen toiminnan avulla. Tällöin yhteisölle tarjottiin myös oppimisen kokemus, reflektoidessaan omia ja yhteisön toimintatapoja. Opiskelijatiimin tekemissä kehitysehdotuksissa korostui tiedon jakamisen ja ryhmäytymisen tärkeys.