Palvelukonseptin kehittäminen cable wakeboarding -keskukselle
Latvala, Jaakko (2012)
Latvala, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056424
Tiivistelmä
Wakeboarding ja erityisesti cable wakeboarding ovat Suomessa vielä melko tuntemattomia urheilulajeja. Mielenkiinto lajeja kohtaan on kuitenkin kasvanut viime vuosien aikana. Tutkimusaiheen valintaan vaikutti myös henkilökohtainen mielenkiintoni wakeboardingia kohtaan. Näin cable wakeboarding -keskuksen palvelukonseptin kehittämisen ja markkinatutkimuksen tekemisen mielenkiintoisena haasteena.
Työn tavoitteena on kehittää palvelukonsepti cable wakeboarding -keskukselle ja kartoittaa konseptin asiakaskuntaa ja toimivuutta markkinatutkimuksen avulla. Tutkimuksella haetaan vastausta siihen, ketkä kuuluvat keskuksen kohderyhmään, kuinka kaukaa he ovat valmiita matkustamaan keskukseen, mikä on heidän maksuvalmiutensa ja mitä lisäpalveluja he mahdollisesti toivovat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu suurimmaksi osaksi palvelu-käsitteen ja konseptin kehittämisen ympärille. Palveluissa ja konseptin kehittämisessä keskitytään idean tuottamiseen ja tutkimiseen, konseptin kehityttämiseen ja testaukseen, markkinointistrategiaan, liiketoiminta-analyysiin sekä palveluiden kehittämiseen. Työssä käsitellään myös markkinointimixiä ja lähtökohta-analyysejä. Lähtökohta-analyyseissa pohditaan markkinoita, kilpailijoita, toimintaympäristöä ja fiktiivistä cable wakeboarding -keskusta yrityksenä. Cable wakeboarding -keskuksen ideaa tutkitaan myös SWOT- analyysin avulla. Analyysissä kartoitetaan idean vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Työn empiirinen osa koostuu kvantitatiivisesta markkinatutkimuksesta. Aineiston keräämistä varten tehtiin kysely, joka rakentui viidentoista keskeisen kysymyksen ympärille. Kysely pohjautui työn teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimus toteutettiin Internetissä olevien sosiaalisten medioiden, kuten Facebookin kautta. Kyselyyn vastasi 512 vastaajaa noin kolmen viikon aikana.
Tutkimustulosten perusteella cable wakeboarding -palvelukonseptille löytyisi kysyntää. Cable wakeboarding -keskus herätti mielenkiintoa erityisesti lajia jo harrastavien keskuudessa. Myös henkilöt, jotka ovat lajia joskus kokeilleet, kiinnostuivat ideasta. Tuloksista kävi ilmi myös se, että vastaajien maksu- ja matkustusvalmius keskukseen ovat korkealla. Vastaajat odottavat palvelulta paljon ja toivovat keskuksen yhteyteen myös lisäpalveluja. Lisäpalveluista suurinta kannatusta vastaajien keskuudessa sai varustevuokraus ja koulutuspalvelut. Vastaajien mukaan tärkeimmät tekijät harrastuskertojen määrään ovat keskuksen hinta ja sijainti. Sää, kaverit ja ”fiilis” koettiin myös tärkeiksi. Vastaajista myös yli 90 prosenttia kertoi käyvänsä keskuksessa vähintään kerran vuodessa.
Työn tavoitteena on kehittää palvelukonsepti cable wakeboarding -keskukselle ja kartoittaa konseptin asiakaskuntaa ja toimivuutta markkinatutkimuksen avulla. Tutkimuksella haetaan vastausta siihen, ketkä kuuluvat keskuksen kohderyhmään, kuinka kaukaa he ovat valmiita matkustamaan keskukseen, mikä on heidän maksuvalmiutensa ja mitä lisäpalveluja he mahdollisesti toivovat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu suurimmaksi osaksi palvelu-käsitteen ja konseptin kehittämisen ympärille. Palveluissa ja konseptin kehittämisessä keskitytään idean tuottamiseen ja tutkimiseen, konseptin kehityttämiseen ja testaukseen, markkinointistrategiaan, liiketoiminta-analyysiin sekä palveluiden kehittämiseen. Työssä käsitellään myös markkinointimixiä ja lähtökohta-analyysejä. Lähtökohta-analyyseissa pohditaan markkinoita, kilpailijoita, toimintaympäristöä ja fiktiivistä cable wakeboarding -keskusta yrityksenä. Cable wakeboarding -keskuksen ideaa tutkitaan myös SWOT- analyysin avulla. Analyysissä kartoitetaan idean vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Työn empiirinen osa koostuu kvantitatiivisesta markkinatutkimuksesta. Aineiston keräämistä varten tehtiin kysely, joka rakentui viidentoista keskeisen kysymyksen ympärille. Kysely pohjautui työn teoreettiseen viitekehykseen. Tutkimus toteutettiin Internetissä olevien sosiaalisten medioiden, kuten Facebookin kautta. Kyselyyn vastasi 512 vastaajaa noin kolmen viikon aikana.
Tutkimustulosten perusteella cable wakeboarding -palvelukonseptille löytyisi kysyntää. Cable wakeboarding -keskus herätti mielenkiintoa erityisesti lajia jo harrastavien keskuudessa. Myös henkilöt, jotka ovat lajia joskus kokeilleet, kiinnostuivat ideasta. Tuloksista kävi ilmi myös se, että vastaajien maksu- ja matkustusvalmius keskukseen ovat korkealla. Vastaajat odottavat palvelulta paljon ja toivovat keskuksen yhteyteen myös lisäpalveluja. Lisäpalveluista suurinta kannatusta vastaajien keskuudessa sai varustevuokraus ja koulutuspalvelut. Vastaajien mukaan tärkeimmät tekijät harrastuskertojen määrään ovat keskuksen hinta ja sijainti. Sää, kaverit ja ”fiilis” koettiin myös tärkeiksi. Vastaajista myös yli 90 prosenttia kertoi käyvänsä keskuksessa vähintään kerran vuodessa.