Tradenomien työllistyminen : Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden odotuksia työllistymisestään ja näkemyksiä koulutuksensa hyödyllisyydestä
Saario, Suvi; Tarkkanen, Annika (2012)
Saario, Suvi
Tarkkanen, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046327
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden odotuksia työllistymisestään ja näkemyksiä koulutuksensa hyödyllisyydestä. Tarkoituksena on myös selvittää työnantajien näkemyksiä tradenomeista ja tradenomikoulutuksesta sekä sitä, kuinka opiskelijoiden ja työn-antajien näkemykset eroavat toisistaan. Lisäksi opinnäytetyössä otetaan huomioon Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman tuleva muutos.
Teoriaosuudessa tarkastellaan työmarkkinoiden kehittymistä, tradenomien työmarkkinoita, aikaisempaa tutkimusta työnantajien näkemyksistä tradenomeista, ammattikorkeakoulujärjestelmää ja sen muutostarpeita, Lahden ammattikorkeakoulua sekä Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman koostumusta.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Empiriaosuus koostuu teemahaastattelujen analysoinnista. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Yksilöhaastatteluina haastateltiin kahtakymmentäyhtä (21) Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijaa sekä viiden (5) Lahdessa toimivan yrityksen edustajaa.
Tutkimuksen mukaan tradenomiopiskelijoilla on positiiviset odotukset työllistymisestään ja he pitävät koulutustaan hyödyllisenä. Työnantajilla on positiiviset näkemykset tradenomeista ja tradenomikoulutuksesta. Kuitenkin molemmat toivovat tradenomikoulutukselta lisää työelämälähtöisyyttä. Työnantajien ja opiskelijoiden näkemykset liittyen koulutuksen hyödyllisyyteen sekä tradenomien työtehtävien tasoon ja palkkaukseen eivät juuri eronneet toisistaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Lahden ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelmiin tehtävien muutosten yhteydessä. Tutkimustuloksia hyödyntämällä Lahden ammattikorkeakoulu voi kehittää koulutusohjelmiaan vastaamaan paremmin opiskelijoiden ja työelämän tarpeita.
Teoriaosuudessa tarkastellaan työmarkkinoiden kehittymistä, tradenomien työmarkkinoita, aikaisempaa tutkimusta työnantajien näkemyksistä tradenomeista, ammattikorkeakoulujärjestelmää ja sen muutostarpeita, Lahden ammattikorkeakoulua sekä Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman koostumusta.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Empiriaosuus koostuu teemahaastattelujen analysoinnista. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Yksilöhaastatteluina haastateltiin kahtakymmentäyhtä (21) Lahden ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijaa sekä viiden (5) Lahdessa toimivan yrityksen edustajaa.
Tutkimuksen mukaan tradenomiopiskelijoilla on positiiviset odotukset työllistymisestään ja he pitävät koulutustaan hyödyllisenä. Työnantajilla on positiiviset näkemykset tradenomeista ja tradenomikoulutuksesta. Kuitenkin molemmat toivovat tradenomikoulutukselta lisää työelämälähtöisyyttä. Työnantajien ja opiskelijoiden näkemykset liittyen koulutuksen hyödyllisyyteen sekä tradenomien työtehtävien tasoon ja palkkaukseen eivät juuri eronneet toisistaan.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Lahden ammattikorkeakoulussa opetussuunnitelmiin tehtävien muutosten yhteydessä. Tutkimustuloksia hyödyntämällä Lahden ammattikorkeakoulu voi kehittää koulutusohjelmiaan vastaamaan paremmin opiskelijoiden ja työelämän tarpeita.