Selvitys KNX-opetusympäristön käyttöönottoon
Saarimaa, Ilkka (2012)
Saarimaa, Ilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046326
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin KNX-kiinteistöautomaatiojärjestelmää, joka on väylätekniikkaan perustuva järjestelmä. Siihen voidaan liittää kaikki kiinteistöjen ohjausta vaativat sähkölaitteet. Näin saadaan aikaiseksi nykyaikainen, energiatehokas ja yhtenäi-nen kiinteistön ohjausjärjestelmä.
KNX-kiinteistöautomaatio on periaatteeltaan hajautettu järjestelmä, jossa kaikki laitteet keskustelevat keskenään väylän kautta. KNX-tekniikka on standardoitu ja standardi takaa eri valmistajien laitteiden helpon yhteen liittämisen ja yhteensopivuuden.
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia uuden KNX-opetusympäristön käyttöönottoa helpottavia asioita. Opetusympäristö oli koottu kuuden eri valmistajan laitteistoista. Sillä on mahdollista harjoitella KNX-ohjelmointia ja tehdä monenlaisia säätötoimintoja valaistuksen, lämmityksen ja verhojen ohjailuun. Opinnäytetyössä tehtiin selvitys, jonka perusteella opetusympäristön suunnittelijoiden oli helppoa alkaa suunnitella laitteistolla tehtäviä harjoituksia. Selvityksessä tarkasteltiin, mitä kaikkia toimintoja eri laitteille on suunniteltu, ja tästä laadittiin laitekohtaiset toimintoluettelot, joiden tarkoitus on helpottaa ETS-ohjelmalla tapahtuvaa ohjelmointia. ETS-ohjelma on KNX järjestelmän hallinta ohjelma. Opinnäytetyössä ei siis ollut tarkoitus tehdä valmista harjoitusta harjoitusympäristölle, vaan tehdä selvitys helpottamaan harjoituksen suunnittelua.
Tutkimuksella selvitettiin, mitä kaikkea laitteilla on mahdollista tehdä ja mitkä ovat sen mahdollisuudet opetusympäristökäytössä. Laitekohtaisia selvityksiä pystyttiin käyttämään opetusympäristön suunnittelussa, ja niistä pystyi myös havaitsemaan laitteistojen toimintoja, joita ei opetusympäristössä voitu hyödyntää. Laitteissa oli myös toimintoja, joita ei voinut hyödyntää opetusympäristön laitteilla. Tältä osin toimintoluetteloja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, mikäli laitteistoa laajennetaan.
KNX-kiinteistöautomaatio on periaatteeltaan hajautettu järjestelmä, jossa kaikki laitteet keskustelevat keskenään väylän kautta. KNX-tekniikka on standardoitu ja standardi takaa eri valmistajien laitteiden helpon yhteen liittämisen ja yhteensopivuuden.
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena tutkia uuden KNX-opetusympäristön käyttöönottoa helpottavia asioita. Opetusympäristö oli koottu kuuden eri valmistajan laitteistoista. Sillä on mahdollista harjoitella KNX-ohjelmointia ja tehdä monenlaisia säätötoimintoja valaistuksen, lämmityksen ja verhojen ohjailuun. Opinnäytetyössä tehtiin selvitys, jonka perusteella opetusympäristön suunnittelijoiden oli helppoa alkaa suunnitella laitteistolla tehtäviä harjoituksia. Selvityksessä tarkasteltiin, mitä kaikkia toimintoja eri laitteille on suunniteltu, ja tästä laadittiin laitekohtaiset toimintoluettelot, joiden tarkoitus on helpottaa ETS-ohjelmalla tapahtuvaa ohjelmointia. ETS-ohjelma on KNX järjestelmän hallinta ohjelma. Opinnäytetyössä ei siis ollut tarkoitus tehdä valmista harjoitusta harjoitusympäristölle, vaan tehdä selvitys helpottamaan harjoituksen suunnittelua.
Tutkimuksella selvitettiin, mitä kaikkea laitteilla on mahdollista tehdä ja mitkä ovat sen mahdollisuudet opetusympäristökäytössä. Laitekohtaisia selvityksiä pystyttiin käyttämään opetusympäristön suunnittelussa, ja niistä pystyi myös havaitsemaan laitteistojen toimintoja, joita ei opetusympäristössä voitu hyödyntää. Laitteissa oli myös toimintoja, joita ei voinut hyödyntää opetusympäristön laitteilla. Tältä osin toimintoluetteloja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa, mikäli laitteistoa laajennetaan.