Oppilaskuljetusperusteiden kehittäminen ja ohjeistus sidosryhmille : case: Oriveden kaupunki kasvatus- ja opetuspalvelut
Lehti, Minna (2012)
Lehti, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046321
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyn Oriveden kaupungin oppilaskuljetuksiin. Työn tarkoituksena on selkeyttää oppilaiden koulukuljetusten perusteita Oriveden kaupungin kasvatus- ja opetuspalveluille. Perusteiden avulla luon yhdenmukaiset käytännöt sekä tasapuolisen kohtelun oppilaiden oppilaskuljetuksista päätettäessä. Lisäksi tarkoituksenani on saada uusi ohjeistus kouluille, kuljetusoppilaiden huoltajille, kuljetusoppilaille sekä kuljettajille.
Työn teoriaosuudessa avaan perusopetuslain määräämät velvollisuudet kunnille oppilaskuljetuksia järjestettäessä. Lisäksi selvitän Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksia oppilaskuljetusten kuormausmääräyksistä sekä alkolukosta. Tässä osuudessa tuon esille vielä muitakin lakeja, asetuksia sekä perusteita, joita on otettava huomioon kuljetuksia järjestettäessä. Oriveden lähikuntien oppilaskuljetusperusteita vertailemalla ja Oriveden tilannetta selvittämällä kokoan Oriveden kaupungille sopivat oppilaskuljetusperusteet. Kvalitatiivisen opinnäytetyön menetelminä käytän kyselyä Oriveden kouluilta ja oppilaskuljetuksia hoitavilta autoilijoilta sekä haastattelua Oriveden kaupungin kasvatus- ja opetusjohtajalta. Osallistuvalla havainnoinnilla on suuri merkitys tässä työssä.
Tutkimuksen tuloksena Oriveden kasvatus- ja opetuspalveluille laaditaan alueelle sopivat oppilaskuljetusperusteet, joiden pohjalta oppilaiden maksuton koulukuljetus määräytyy. Oppilaskuljetusperusteissa on määritelty oppilaiden maksuttoman kuljetuksen kilometrirajat, teiden vaarallisuuden mittaamiseen käytettävät perusteet sekä seikat, jotka tekevät oppilaan matkasta liian rasittavan tai vaarallisen. Tämän lisäksi oppilaskuljetusten sidosryhmät, huoltajat, oppilaat, koulut, kuljettajat ja kasvatus- ja opetuspalvelutoimisto saavat ohjeistuksen, jossa määritellään kunkin sidosryhmän oikeudet ja velvollisuudet. Kaikkien sidosryhmien yhteisenä velvollisuutena on tehdä oppilaan kuljetuksesta miellyttävä ja turvallinen osa koulupäivää. Tämä toteutetaan ohjeistuksen avulla.
Työn teoriaosuudessa avaan perusopetuslain määräämät velvollisuudet kunnille oppilaskuljetuksia järjestettäessä. Lisäksi selvitän Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksia oppilaskuljetusten kuormausmääräyksistä sekä alkolukosta. Tässä osuudessa tuon esille vielä muitakin lakeja, asetuksia sekä perusteita, joita on otettava huomioon kuljetuksia järjestettäessä. Oriveden lähikuntien oppilaskuljetusperusteita vertailemalla ja Oriveden tilannetta selvittämällä kokoan Oriveden kaupungille sopivat oppilaskuljetusperusteet. Kvalitatiivisen opinnäytetyön menetelminä käytän kyselyä Oriveden kouluilta ja oppilaskuljetuksia hoitavilta autoilijoilta sekä haastattelua Oriveden kaupungin kasvatus- ja opetusjohtajalta. Osallistuvalla havainnoinnilla on suuri merkitys tässä työssä.
Tutkimuksen tuloksena Oriveden kasvatus- ja opetuspalveluille laaditaan alueelle sopivat oppilaskuljetusperusteet, joiden pohjalta oppilaiden maksuton koulukuljetus määräytyy. Oppilaskuljetusperusteissa on määritelty oppilaiden maksuttoman kuljetuksen kilometrirajat, teiden vaarallisuuden mittaamiseen käytettävät perusteet sekä seikat, jotka tekevät oppilaan matkasta liian rasittavan tai vaarallisen. Tämän lisäksi oppilaskuljetusten sidosryhmät, huoltajat, oppilaat, koulut, kuljettajat ja kasvatus- ja opetuspalvelutoimisto saavat ohjeistuksen, jossa määritellään kunkin sidosryhmän oikeudet ja velvollisuudet. Kaikkien sidosryhmien yhteisenä velvollisuutena on tehdä oppilaan kuljetuksesta miellyttävä ja turvallinen osa koulupäivää. Tämä toteutetaan ohjeistuksen avulla.