Lähihoitajasta sosionomiksi : Siirtymävaiheen ohjaus opiskelijan silmin
Hämäläinen, Susanna; Kauppinen, Niina (2012)
Hämäläinen, Susanna
Kauppinen, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046229
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hämäläinen, Susanna & Kauppinen, Niina. Lähihoitajasta sosionomiksi - siirtymävaiheen ohjaus opiskelijan silmin. Diak Itä, Pieksämäki, kevät 2012, 63 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Idea opinnäytetyöhön saatiin Uraohjaus-projektista, joka on Etelä-Savossa vuonna 2010 käynnistyneen toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyöprojekti. Projektin aikana kehitetään siirtymävaiheessa tapahtuvaa opiskelijoiden ohjausta, luodaan uusia toimintamalleja opiskelijoiden uran ja jatko-opintojen suunnittelun tukemiseen. Tavoite on lisätä ristiinopiskelua toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen kesken, ja kehittää osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä sujuvampia opintopolkuja. Lisäksi tavoitteena on luoda toimintamalleja tukemaan opiskelijoiden urasuunnittelua. Projekti on osaltaan vaikuttamassa ajankohtaiseen asiaan, työurien pidentämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka: lähihoitajakoulutuksesta sosionomi- tai sosionomidiakoniopintoihin jatkavat opiskelijat kokevat siirtymävaiheen ohjauksen, millä tekijöillä on merkitystä sujuvan siirtymävaiheen onnistuneelle ohjaukselle ja miten siirtymävaiheen ohjausta voidaan kehittää. Tarkoituksena oli saada opiskelijoiden kokemus näkyväksi ja tuottaa tietoa Diak Idälle ohjauksen kehittämiseksi.
Tutkimus oli muodoltaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa sosionomi tai sosionomidiakoniopiskelijaa. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin kokonaan, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulokset osoittivat, että alkuvaiheen ohjauksessa on puutteita. Opiskelijat kokivat alkuvaiheen ohjauksen riittämättömäksi, huonosti organisoiduksi ja sekavaksi. Opettajatuutorin ja opiskelijatovereiden tuki sekä ryhmähenki koettiin tärkeiksi ja opiskelua edesauttaviksi tekijöiksi. Opinto-ohjaajan antamaan ohjaukseen oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta opinto-ohjauksen resurssit koettiin riittämättömiksi. Opiskelun ohjauksessa oli kaikkien vastaajien mielestä puutteita. Opiskelijat kokivat, että tehtävänannot ovat olleet usein epäselviä ja opintokokonaisuuksien toteutussuunnitelmat vaikeasti ymmärrettäviä. Myös tiedotuksessa koettiin olleen päällekkäisyyttä ja osin ristiriitaisuutta, ja joskus tietoa saatiin väärään aikaan. Alkuvaiheen ja opiskelun ohjauksen kokonaisvaltainen kehittäminen nähtiin suureksi ja toivottavaksi kehityssuunnaksi.
Tutkimuksen pohjalta näyttäisi siltä, että monimuoto-opetukseen siirtyminen on lisännyt alkuvaiheen ohjauksen tarvetta ja sen kehittämisen tarvetta. Monimuoto-opetus on muuttanut opiskelijoiden ja opettajien työtä, oppimisen muotoja, opetusteknologiaa ja tilatarpeita. Opinto-ohjauksen sekä opiskelun ohjauksen tulisi mukautua muuttuneeseen tilanteeseen.
Asiasanat: lähihoitaja, sosionomi, siirtymävaihe, ohjaus, kvalitatiivinen tutkimus
Hämäläinen, Susanna & Kauppinen, Niina. Lähihoitajasta sosionomiksi - siirtymävaiheen ohjaus opiskelijan silmin. Diak Itä, Pieksämäki, kevät 2012, 63 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Idea opinnäytetyöhön saatiin Uraohjaus-projektista, joka on Etelä-Savossa vuonna 2010 käynnistyneen toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyöprojekti. Projektin aikana kehitetään siirtymävaiheessa tapahtuvaa opiskelijoiden ohjausta, luodaan uusia toimintamalleja opiskelijoiden uran ja jatko-opintojen suunnittelun tukemiseen. Tavoite on lisätä ristiinopiskelua toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen kesken, ja kehittää osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä sujuvampia opintopolkuja. Lisäksi tavoitteena on luoda toimintamalleja tukemaan opiskelijoiden urasuunnittelua. Projekti on osaltaan vaikuttamassa ajankohtaiseen asiaan, työurien pidentämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka: lähihoitajakoulutuksesta sosionomi- tai sosionomidiakoniopintoihin jatkavat opiskelijat kokevat siirtymävaiheen ohjauksen, millä tekijöillä on merkitystä sujuvan siirtymävaiheen onnistuneelle ohjaukselle ja miten siirtymävaiheen ohjausta voidaan kehittää. Tarkoituksena oli saada opiskelijoiden kokemus näkyväksi ja tuottaa tietoa Diak Idälle ohjauksen kehittämiseksi.
Tutkimus oli muodoltaan kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa sosionomi tai sosionomidiakoniopiskelijaa. Haastattelumuotona oli teemahaastattelu. Yksilöhaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin kokonaan, ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulokset osoittivat, että alkuvaiheen ohjauksessa on puutteita. Opiskelijat kokivat alkuvaiheen ohjauksen riittämättömäksi, huonosti organisoiduksi ja sekavaksi. Opettajatuutorin ja opiskelijatovereiden tuki sekä ryhmähenki koettiin tärkeiksi ja opiskelua edesauttaviksi tekijöiksi. Opinto-ohjaajan antamaan ohjaukseen oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta opinto-ohjauksen resurssit koettiin riittämättömiksi. Opiskelun ohjauksessa oli kaikkien vastaajien mielestä puutteita. Opiskelijat kokivat, että tehtävänannot ovat olleet usein epäselviä ja opintokokonaisuuksien toteutussuunnitelmat vaikeasti ymmärrettäviä. Myös tiedotuksessa koettiin olleen päällekkäisyyttä ja osin ristiriitaisuutta, ja joskus tietoa saatiin väärään aikaan. Alkuvaiheen ja opiskelun ohjauksen kokonaisvaltainen kehittäminen nähtiin suureksi ja toivottavaksi kehityssuunnaksi.
Tutkimuksen pohjalta näyttäisi siltä, että monimuoto-opetukseen siirtyminen on lisännyt alkuvaiheen ohjauksen tarvetta ja sen kehittämisen tarvetta. Monimuoto-opetus on muuttanut opiskelijoiden ja opettajien työtä, oppimisen muotoja, opetusteknologiaa ja tilatarpeita. Opinto-ohjauksen sekä opiskelun ohjauksen tulisi mukautua muuttuneeseen tilanteeseen.
Asiasanat: lähihoitaja, sosionomi, siirtymävaihe, ohjaus, kvalitatiivinen tutkimus