Heikkovirtajärjestelmien oppimisympäristön suunnittelu
Kelottijärvi, Mikko (2012)
Kelottijärvi, Mikko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046221
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan ala
Koulutusohjelma Sähkötekniikka
Opinnäytetyön tekijä Mikko Kelottijärvi
Opinnäytetyön nimi Heikkovirtajärjestelmien oppimisympäristön suunnittelu
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 19.4.2012
sivumäärä 82 + 19 liitesivua
Opinnäytetyön ohjaaja DI Jaakko Etto / Ins. Aila Petäjäjärvi
Yritys Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Yrityksen yhteyshenkilö/valvoja Ins. Aila Petäjäjärvi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sähkötekniikan yksikköön rakennetaan kiinteistöjen sähköistystä varten uusi laboratorio, josta yksi osa kuuluu tietoteknisille järjestelmille. Tä-män opinnäytetyön aiheena oli tehdä alustava suunnitelma helpottamaan lopullista tieto-teknisten järjestelmien oppimisympäristön suunnittelu- ja toteutusvaihetta.
Työn tavoitteena oli suunnitella oppimisympäristöt, joissa voidaan toteuttaa tyypillisimmät heikkovirtajärjestelmien suunnitteluun, asennukseen, käyttöönottoon, testaukseen ja kun-nossapitoon liittyvät toimenpiteet. Työssä määriteltiin insinöörin koulutustavoitteista joh-detut oppimistavoitteet jokaisen järjestelmän osalta. Oppimistavoitteiden pohjalta tehtiin alustava suunnitelma oppimisympäristön toteutustavoista. Tarkoituksena oli kartoittaa markkinoilla olevista erilaisiin käyttökohteisiin soveltuvista tuoteratkaisuista vaihtoehdot lopullisia järjestelmähankintoja varten.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Työssä määriteltiin heikkovirtajärjestelmien keskeiset oppimistavoitteet ja laadittiin niiden pohjalta suunnitelma oppimisympäristön mahdollisista toteutustavoista. Työssä tehtiin myös kattava järjestelmävertailu eri tuoterat-kaisujen välillä. Kameravalvontajärjestelmien vertailussa selvitettiin useampiin eri valvon-takohteisiin soveltuvia laite- ja toteutusratkaisuja, mikä helpottaa oppilaitoksen tulevia heikkovirtajärjestelmien oppimisympäristöjen toteutusten laitevalintojen kilpailutusta. Vaihtoehtoisia opetuksellisesti toimivia toteutusratkaisuja löytyi lukuisia.
Asiasanat: sähkötekniikka, oppimisympäristö, asennus, kameravalvonta.
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan ala
Koulutusohjelma Sähkötekniikka
Opinnäytetyön tekijä Mikko Kelottijärvi
Opinnäytetyön nimi Heikkovirtajärjestelmien oppimisympäristön suunnittelu
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 19.4.2012
sivumäärä 82 + 19 liitesivua
Opinnäytetyön ohjaaja DI Jaakko Etto / Ins. Aila Petäjäjärvi
Yritys Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Yrityksen yhteyshenkilö/valvoja Ins. Aila Petäjäjärvi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sähkötekniikan yksikköön rakennetaan kiinteistöjen sähköistystä varten uusi laboratorio, josta yksi osa kuuluu tietoteknisille järjestelmille. Tä-män opinnäytetyön aiheena oli tehdä alustava suunnitelma helpottamaan lopullista tieto-teknisten järjestelmien oppimisympäristön suunnittelu- ja toteutusvaihetta.
Työn tavoitteena oli suunnitella oppimisympäristöt, joissa voidaan toteuttaa tyypillisimmät heikkovirtajärjestelmien suunnitteluun, asennukseen, käyttöönottoon, testaukseen ja kun-nossapitoon liittyvät toimenpiteet. Työssä määriteltiin insinöörin koulutustavoitteista joh-detut oppimistavoitteet jokaisen järjestelmän osalta. Oppimistavoitteiden pohjalta tehtiin alustava suunnitelma oppimisympäristön toteutustavoista. Tarkoituksena oli kartoittaa markkinoilla olevista erilaisiin käyttökohteisiin soveltuvista tuoteratkaisuista vaihtoehdot lopullisia järjestelmähankintoja varten.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin. Työssä määriteltiin heikkovirtajärjestelmien keskeiset oppimistavoitteet ja laadittiin niiden pohjalta suunnitelma oppimisympäristön mahdollisista toteutustavoista. Työssä tehtiin myös kattava järjestelmävertailu eri tuoterat-kaisujen välillä. Kameravalvontajärjestelmien vertailussa selvitettiin useampiin eri valvon-takohteisiin soveltuvia laite- ja toteutusratkaisuja, mikä helpottaa oppilaitoksen tulevia heikkovirtajärjestelmien oppimisympäristöjen toteutusten laitevalintojen kilpailutusta. Vaihtoehtoisia opetuksellisesti toimivia toteutusratkaisuja löytyi lukuisia.
Asiasanat: sähkötekniikka, oppimisympäristö, asennus, kameravalvonta.