Perehdytyksen nykytilan kartoitus : Case: Yritys
Patronen, Susan (2012)
Patronen, Susan
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036177
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayrityksen perehdytyksen nykytila. Opinnäytetyö toteutettiin lähettämällä Yrityksen esimiehille digitaalinen kyselytutkimus. Vastausten avulla perehdytyksen nykytila kartoitettiin koko Yrityksen esimiesten osalta sekä myös toimialoittain. Kyselytutkimuksen tueksi tehtiin kaksi teemahaastattelua. Työ sisältää lisäksi teoriaa perehdytyksen toteutuksesta, käytännöstä, vastuuhenkilöistä, haasteista ja tuloksista.
Perehdytyksen käsite kattaa keskeisten asioiden, kuten työnkuvan, työyhteisön, orga-nisaation ja sen toimialan esittelyn uudelle työntekijälle. Perehdyttäminen taas on suurempi kokonaisuus, joka alkaa rekrytointi-ilmoituksen laatimisesta. Hyvän perehdytyksen kriteereitä ovat suunnitelmallisuus, vuorovaikutteisuus ja yksilöllisyys.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että toimeksiantajayrityksessä perehdytys hoidetaan kokonaisuudessaan kohtuullisesti. Perehdytyksen käytännöt ja paneutuminen perehdytyksen suunnitteluun vaihtelevat paljon yksiköittäin ja toimialoittain. Yrityksellä on käytettävänä laaja repertuaari erilaisia perehdytyksen menetelmiä ja tarjolla on myös hyvin materiaalia perehdytyksen avuksi. Ongelmana suuressa materiaalimäärässä on vain olennaisten ohjeiden ja tukimateriaalien löytäminen Yrityksen intranetistä.
Opinnäytetyön perusteella Yrityksen perehdytys kattaa hyvin sisällöltään tarpeelliset aiheet uutta työntekijää opastettaessa. Suurimmat puutteet liittyvät perehdytykseen käytettyyn aikaan, joka on tällä hetkellä keskimäärin 2–3 työpäivää sekä nimettyjen perehdyttäjien puuttumiseen yli puolella toimipaikoista. Puitteet perehdytyksen hoitamiselle paremmin ovat olemassa, yksiköiden esimiehet ja ylin johto pitää saada aktivoitumaan asian kehittämiseksi Yrityksessä.
Opinnäytetyön pohjalta perehdytystä on hyvä lähteä viemään haluttuun suuntaan. Perehdytyksen kehitystä täytyy seurata tulevaisuudessa tasaisin väliajoin ja asettaa toiminnalle tavoitteita. Perehdytyksen liittäminen esimerkiksi osaksi tulostavoitteita, nostaa esimiesten paneutumista asiaan ja kannustaa jokaista yksikköä kehittämään perehdytystään.
Perehdytyksen käsite kattaa keskeisten asioiden, kuten työnkuvan, työyhteisön, orga-nisaation ja sen toimialan esittelyn uudelle työntekijälle. Perehdyttäminen taas on suurempi kokonaisuus, joka alkaa rekrytointi-ilmoituksen laatimisesta. Hyvän perehdytyksen kriteereitä ovat suunnitelmallisuus, vuorovaikutteisuus ja yksilöllisyys.
Opinnäytetyön perusteella voidaan sanoa, että toimeksiantajayrityksessä perehdytys hoidetaan kokonaisuudessaan kohtuullisesti. Perehdytyksen käytännöt ja paneutuminen perehdytyksen suunnitteluun vaihtelevat paljon yksiköittäin ja toimialoittain. Yrityksellä on käytettävänä laaja repertuaari erilaisia perehdytyksen menetelmiä ja tarjolla on myös hyvin materiaalia perehdytyksen avuksi. Ongelmana suuressa materiaalimäärässä on vain olennaisten ohjeiden ja tukimateriaalien löytäminen Yrityksen intranetistä.
Opinnäytetyön perusteella Yrityksen perehdytys kattaa hyvin sisällöltään tarpeelliset aiheet uutta työntekijää opastettaessa. Suurimmat puutteet liittyvät perehdytykseen käytettyyn aikaan, joka on tällä hetkellä keskimäärin 2–3 työpäivää sekä nimettyjen perehdyttäjien puuttumiseen yli puolella toimipaikoista. Puitteet perehdytyksen hoitamiselle paremmin ovat olemassa, yksiköiden esimiehet ja ylin johto pitää saada aktivoitumaan asian kehittämiseksi Yrityksessä.
Opinnäytetyön pohjalta perehdytystä on hyvä lähteä viemään haluttuun suuntaan. Perehdytyksen kehitystä täytyy seurata tulevaisuudessa tasaisin väliajoin ja asettaa toiminnalle tavoitteita. Perehdytyksen liittäminen esimerkiksi osaksi tulostavoitteita, nostaa esimiesten paneutumista asiaan ja kannustaa jokaista yksikköä kehittämään perehdytystään.