3D-tuotevisualisoinnin jälkikäsittely
Kasurinen, Toni (2012)
Kasurinen, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036148
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Linear Workflow:n perusteita ja pyrkii selventämään mikä merkitys tällä on renderöitäville kuville. Renderöidyt kuvat renderöidään lähes poikkeuksetta 32-bittiä per kanava ja varsin usein unohdetaan, että tallennettaessa kuva 8-bittiseen muotoon tämä suuri informaation määrä menetetään. Linear Worklflow:n yhteydessä tutkitaan myös ihmisen havaintokyvyn merkitystä tässä prosessissa.
Kompositio ja Pass -renderöinti on jälkikäsittelyn muoto. Tässä osiossa käydään läpi perusteet kompositoinnista, yleisimmät Passit ja annetaan muutamia esimerkkejä kuinka eri Passit kompositoidaan toisiinsa. Osiossa selvitetään myös Premultiply Alphan ja Straight eli Unpremultiply Alphan eroja kompositiota tehtäessä.
Jälkikäsittely osiossa tutkitaan Tone mapping -prosessin merkitystä HDR-kuvan yhteydessä. Tone mapping on yleensä viimeinen vaihe kun kuvan lopullinen sijoitus paikka määritellään, tämä prosessi tekee kuvasta aina LDR-kuvan. Osio käsittelee lyhyesti myös värimäärittelyn merkitystä sekä sisältää katsauksen yleisimpiin kuvalle tehtäviin efekteihin.
Case-osassa kootaan ensin eri Passeista tuotemalli, joka vastaa suoraan renderöityä kuvaa. Tämän jälkeen Passien avulla tuotetaan muutama variaatio samasta kuvasta. Työkaluna käytetään Adobe Photoshop -ohjelmaa, ja työskentely tapahtuu pääosin 32-bittisessä tilassa. Case-osa pyrkii hyödyntämään osaa teoriaosassa käsiteltyjä asioita ja pyrkii valaisemaan kaiken tämän merkitystä ja mahdollisuuksia, esimerkiksi tuotekuvia renderöitäessä.
Kompositio ja Pass -renderöinti on jälkikäsittelyn muoto. Tässä osiossa käydään läpi perusteet kompositoinnista, yleisimmät Passit ja annetaan muutamia esimerkkejä kuinka eri Passit kompositoidaan toisiinsa. Osiossa selvitetään myös Premultiply Alphan ja Straight eli Unpremultiply Alphan eroja kompositiota tehtäessä.
Jälkikäsittely osiossa tutkitaan Tone mapping -prosessin merkitystä HDR-kuvan yhteydessä. Tone mapping on yleensä viimeinen vaihe kun kuvan lopullinen sijoitus paikka määritellään, tämä prosessi tekee kuvasta aina LDR-kuvan. Osio käsittelee lyhyesti myös värimäärittelyn merkitystä sekä sisältää katsauksen yleisimpiin kuvalle tehtäviin efekteihin.
Case-osassa kootaan ensin eri Passeista tuotemalli, joka vastaa suoraan renderöityä kuvaa. Tämän jälkeen Passien avulla tuotetaan muutama variaatio samasta kuvasta. Työkaluna käytetään Adobe Photoshop -ohjelmaa, ja työskentely tapahtuu pääosin 32-bittisessä tilassa. Case-osa pyrkii hyödyntämään osaa teoriaosassa käsiteltyjä asioita ja pyrkii valaisemaan kaiken tämän merkitystä ja mahdollisuuksia, esimerkiksi tuotekuvia renderöitäessä.