Brändimainonnan vaikutukset kotisivuston käyttöön
Westerholm, Toni (2012)
Westerholm, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036101
Tiivistelmä
Internet on muuttanut markkinointiviestintää. Se on pakottanut tavalliset kaupat verkkoon ja yritykset näkymään siellä, missä ihmiset viettävät aikaansa. Internet on synnyttänyt kilpailua tavallisille kivijalkayrityksille, mutta myös paljon mahdollisuuksia. Ihmisten käyttäessä aikaansa verkossa ja mahdollisesti ostaessaan tai hakiessaan tietoa tuotteesta ollaan hyvin lähellä ostopäätöstä. Tästä syystä yritykset panostavat paljon rahaa internetiin ja siellä tapahtuvaan läsnäoloon. Tämän johdosta verkkomainonnan osuus on jatkuvassa kasvussa markkinointiviestinnän kenttää tarkastelevissa tutkimuksissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vaikuttaako yrityksen brändimainonta televisiossa ja Facebookissa yrityksen sivuston käyttöön. Tuoko brändimainonta liikennettä sivustolla ja mikäli tuo niin minkälaista. Onko brändin kanssa vietetty enemmän aikaa sivustolla ja näin saatu harvoin mitattua lisäarvoa mainonnalle. Onko näiden kävijöiden sivustolla käytetty aika ”arvokkaampaa” brändille. Tärkeintä tutkittaessa onkin asettaa oikeat mittarit vaikutusten mittaamiselle.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona iProspectille, joka on osa Aegis Media konsernia. Tutkimuksessa käytetään yhteistyökumppanin verkkoanalytiikasta saatavia tietoja tutkimuksen ydinkysymyksen selvittämiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vaikuttaako yrityksen brändimainonta televisiossa ja Facebookissa yrityksen sivuston käyttöön. Tuoko brändimainonta liikennettä sivustolla ja mikäli tuo niin minkälaista. Onko brändin kanssa vietetty enemmän aikaa sivustolla ja näin saatu harvoin mitattua lisäarvoa mainonnalle. Onko näiden kävijöiden sivustolla käytetty aika ”arvokkaampaa” brändille. Tärkeintä tutkittaessa onkin asettaa oikeat mittarit vaikutusten mittaamiselle.
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona iProspectille, joka on osa Aegis Media konsernia. Tutkimuksessa käytetään yhteistyökumppanin verkkoanalytiikasta saatavia tietoja tutkimuksen ydinkysymyksen selvittämiseen.