Floristin ammattitutkintoon ja sisustusalan ammattitutkintoon valmistavat koulutukset : Opetussuunnitelmien laatiminen
Gummerus, Katri; Väkeväinen, Johanna (2012)
Gummerus, Katri
Väkeväinen, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036100
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoitus oli muodostaa kahden käsityöalan opetussuunnitelmat. Floristin ammattitutkintoon ja sisustusalan ammattitutkintoon valmistavat koulutukset ovat vakiinnuttaneet asemansa oppilaitostemme aikuiskoulutuksessa ja tämän vuoksi tälle työlle oli tarvetta. Tähän tuotokseen otettiin alkuun mukaan opetussuunnitelmien laatimisen perusteet, jotta lukijalle selviäisi mistä tässä työssä on kysymys. Oppimisympäristöajattelu oli tärkeä pedagoginen ja didaktisia suuntaviivoja opetukseen tuottava lähestymistapa, jonka avulla molempien käsityöalojen opetusta toteutetaan. Oppimisympäristöt oli rajattu kolmen oppimisympäristön perustyypin sisälle, niiden käsityöalojen kannalta parhaiden didaktisten sisältöjen vuoksi. Tuotoksessa käsiteltiin myös kestävän kehityksen näkökulmaa ja niitä opetuksellisia mahdollisuuksia, joilla voi lähestyä kestävän kehityksen juurruttamista kaikkeen opetettavaan sisältöön. Tuotoksen loppuosaan sijoitettiin alojen ammattitukintojen muodostumista kuvaavat sisällöt ja valmistavan koulutuksen opetuksen tavoitteet.
Parityönä toteutettu kehittämishanke oli haasteellinen toteuttaa. Materiaalin rajaaminen ja sen valitseminen oli alkuvaiheessa vaikeaa. Käsityöammattien yleensä käytännönläheinen opetus asetti myös omat haasteensa työn alussa. Kokonaisuuden sisältö muokkautui kuitenkin helposti, sillä tuotokseen haluttiin konstruktivistista lähestymistapaa ja näin käsityöaloille soveltuvaa pedagogista ajattelumallia, jolla opettajan rooli muuttui enemmän ohjaavammaksi. Opiskelija nähtiin itseohjautuvana työskentelijänä, joka pystyi itsenäisesti hankkimaan tietoa eri lähteistä. Kestävä kehitys tuli luonnollisena osana mukaan työhön, sillä se nähtiin merkittäväksi tekijäksi tulevaisuuden yritysmaailmassa ja opiskelijoiden arvojen muodostumisessa. Tämä kehittämishanke tehtiin palvelemaan kahden käsityöalan opetusta ja antamaan myös opettajalle mahdollisuuden tarkastella omaa pedagogista toimintaansa. Tuotoksen tarkoituksena oli muodostaa opetussuunnitelmat kahdelle alalle ja palvella kumpaakin työkaluna opettajan arjessa. Tämän työn sisältö antaa uudenlaisen lähestymistavan Floristiikan ja sisutusalan opetukseen, tuoden niihin tärkeitä ja merkityksellisiä lähtökohtia ja sisältöjä.
Parityönä toteutettu kehittämishanke oli haasteellinen toteuttaa. Materiaalin rajaaminen ja sen valitseminen oli alkuvaiheessa vaikeaa. Käsityöammattien yleensä käytännönläheinen opetus asetti myös omat haasteensa työn alussa. Kokonaisuuden sisältö muokkautui kuitenkin helposti, sillä tuotokseen haluttiin konstruktivistista lähestymistapaa ja näin käsityöaloille soveltuvaa pedagogista ajattelumallia, jolla opettajan rooli muuttui enemmän ohjaavammaksi. Opiskelija nähtiin itseohjautuvana työskentelijänä, joka pystyi itsenäisesti hankkimaan tietoa eri lähteistä. Kestävä kehitys tuli luonnollisena osana mukaan työhön, sillä se nähtiin merkittäväksi tekijäksi tulevaisuuden yritysmaailmassa ja opiskelijoiden arvojen muodostumisessa. Tämä kehittämishanke tehtiin palvelemaan kahden käsityöalan opetusta ja antamaan myös opettajalle mahdollisuuden tarkastella omaa pedagogista toimintaansa. Tuotoksen tarkoituksena oli muodostaa opetussuunnitelmat kahdelle alalle ja palvella kumpaakin työkaluna opettajan arjessa. Tämän työn sisältö antaa uudenlaisen lähestymistavan Floristiikan ja sisutusalan opetukseen, tuoden niihin tärkeitä ja merkityksellisiä lähtökohtia ja sisältöjä.