Turun ammattikorkeakoulun markkinointituutoroinnin kehittäminen
Jollman, Elina (2012)
Jollman, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036095
Tiivistelmä
Kilpailu korkeakouluhakijoista kiristyy ikäluokkien pienetessä. Korkeakoulujen markkinoinnin on onnistuttava, jotta hakijoita riittäisi tarpeeksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemää markkinointia voitaisiin parantaa ja yhtenäistää.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin nuorten ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten nykyisiä asiakkaita voidaan hyödyntää yrityksen puolestapuhujina. Aihetta käsiteltiin word of mouth – markkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosan lähteenä käytettiin tunnettujen ostokäyttäytymisen ja markkinoinnin – jopa guruksi kutsuttujen – asiantuntijoiden teoksia. Näitä asiantuntijoita ovat muun muassa Philip Kotler sekä Michael R. Solomon.
Empiirinen osa toteutettiin benchmarkingin keinoin. Benchmarkkauksen kohteina oli kolme suurta ammattikorkeakoulua: Metropolia ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu sekä Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kaikissa oppilaitoksissa opiskelijoiden tekemä markkinointi oli eräs markkinoinnin keinoista. Työhön kerättiin muiden ammattikorkeakoulujen hyväksi koettuja käytäntöjä sekä mahdollisia ongelmia. Empiirisen osan pohjalta koottiin kattava ehdotus Turun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyössä esitettiin opiskelijoiden tekemän markkinoinnin järjestämistä markkinointituutorointi opintojakson muodossa. Ehdotuksessa käsiteltiin muun muassa sitä, kenen tulisi vastata opintojakson organisoinnista ja tuutoreiden koulutuksesta, mitä tuutoreille tulisi opettaa sekä sitä, miten tuutoreita motivoidaan puhumaan ammattikorkeakoulun puolesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin nuorten ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten nykyisiä asiakkaita voidaan hyödyntää yrityksen puolestapuhujina. Aihetta käsiteltiin word of mouth – markkinoinnin näkökulmasta. Teoriaosan lähteenä käytettiin tunnettujen ostokäyttäytymisen ja markkinoinnin – jopa guruksi kutsuttujen – asiantuntijoiden teoksia. Näitä asiantuntijoita ovat muun muassa Philip Kotler sekä Michael R. Solomon.
Empiirinen osa toteutettiin benchmarkingin keinoin. Benchmarkkauksen kohteina oli kolme suurta ammattikorkeakoulua: Metropolia ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu sekä Satakunnan ammattikorkeakoulu. Kaikissa oppilaitoksissa opiskelijoiden tekemä markkinointi oli eräs markkinoinnin keinoista. Työhön kerättiin muiden ammattikorkeakoulujen hyväksi koettuja käytäntöjä sekä mahdollisia ongelmia. Empiirisen osan pohjalta koottiin kattava ehdotus Turun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyössä esitettiin opiskelijoiden tekemän markkinoinnin järjestämistä markkinointituutorointi opintojakson muodossa. Ehdotuksessa käsiteltiin muun muassa sitä, kenen tulisi vastata opintojakson organisoinnista ja tuutoreiden koulutuksesta, mitä tuutoreille tulisi opettaa sekä sitä, miten tuutoreita motivoidaan puhumaan ammattikorkeakoulun puolesta.