Esimiestyön vaikutus työtyytyväisyyteen
Riihelä, Päivi (2012)
Riihelä, Päivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036071
Tiivistelmä
Nykyaikaisissa organisaatioissa ja tämän päivän nopeasti muuttuvissa tilanteissa hyvä ihmisten johtaminen on yksi onnistumisen perusedellytyksistä. Hyvä esimiestyö vaikuttaa positiivisesti työntekijän työtyytyväisyyteen ja sitä kautta työn tuottavuuteen sekä organisaation strategian ja tavoitteiden toteutumiseen. Organisaation menestyksen lisäksi työtyytyväisyys vaikuttaa alaisen työsuoritukseen, henkilöstön vaihtuvuuteen ja poissaoloihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esimiestyön vaikutusta alaisten työtyytyväisyyteen tarveteoreettisessa viitekehyksessä. Tavoitteena oli tunnistaa ne tarpeet, joihin esimies-työllä voitiin vaikuttaa, ja löytää ne tekijät, joilla näihin tarpeisiin voitiin vastata. Lisäksi tunnistettiin alaisten odotuksia esimiestyölle.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään työtyytyväisyyttä ja työtyytyväisyyteen liittyviä teorioita sekä esimiestyötä. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostuu kvalita-tiivisesta teemahaastattelusta, jossa tutkimusjoukkona oli viisi alaisen asemassa olevaa kohdeorganisaation työntekijää. Tutkimushaastattelut toteutettiin joulukuun 2010 ja helmikuun 2011 välisenä aikana.
Tutkimustulosten mukaan esimiestyöllä voitiin vaikuttaa alaisen työtyytyväisyyteen ja työmotivaatioon Maslowin tarvehierarkiaan perustuvien tarpeiden kautta. Esimiestyön vaikutus ilmeni kaikilla tarvehierarkian tasoilla. Tutkimuksen mukaan tärkeimmät esi-miestyöhön liittyvät tekijät olivat oikeudenmukaisuus, esimerkillisyys, vuorovaikutus, työilmapiiri, palaute, arvostus, osaamisen tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen.
Työtyytyväisyys lisäsi työn mielekkyyttä, työhön sitoutumista, osaamisen kehittämisha-lukkuutta, oman toiminnan ja yhteistyön kehittämistä, oman työn arvostusta sekä työssä viihtymistä ja jaksamista. Alaisten suurimmat odotukset kohdistuivat esimiehen vuo-rovaikutus- ja ihmissuhdetaitoihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia esimiestyön vaikutusta alaisten työtyytyväisyyteen tarveteoreettisessa viitekehyksessä. Tavoitteena oli tunnistaa ne tarpeet, joihin esimies-työllä voitiin vaikuttaa, ja löytää ne tekijät, joilla näihin tarpeisiin voitiin vastata. Lisäksi tunnistettiin alaisten odotuksia esimiestyölle.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsitellään työtyytyväisyyttä ja työtyytyväisyyteen liittyviä teorioita sekä esimiestyötä. Tutkimuksen empiirinen osuus muodostuu kvalita-tiivisesta teemahaastattelusta, jossa tutkimusjoukkona oli viisi alaisen asemassa olevaa kohdeorganisaation työntekijää. Tutkimushaastattelut toteutettiin joulukuun 2010 ja helmikuun 2011 välisenä aikana.
Tutkimustulosten mukaan esimiestyöllä voitiin vaikuttaa alaisen työtyytyväisyyteen ja työmotivaatioon Maslowin tarvehierarkiaan perustuvien tarpeiden kautta. Esimiestyön vaikutus ilmeni kaikilla tarvehierarkian tasoilla. Tutkimuksen mukaan tärkeimmät esi-miestyöhön liittyvät tekijät olivat oikeudenmukaisuus, esimerkillisyys, vuorovaikutus, työilmapiiri, palaute, arvostus, osaamisen tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen.
Työtyytyväisyys lisäsi työn mielekkyyttä, työhön sitoutumista, osaamisen kehittämisha-lukkuutta, oman toiminnan ja yhteistyön kehittämistä, oman työn arvostusta sekä työssä viihtymistä ja jaksamista. Alaisten suurimmat odotukset kohdistuivat esimiehen vuo-rovaikutus- ja ihmissuhdetaitoihin.