Liikuntaneuvontaa terveyskioskissa : kartoitus liikuntaneuvonnan toteutumisesta Trion terveyskioskissa Lahdessa
Niskala, Sini (2012)
Niskala, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036069
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa liikuntaneuvonnan toteutumista Lahdessa, kauppakeskus Triossa sijaitsevassa terveyskioskissa. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, saavatko terveyskioskissa asioivat liikuntaneuvontaa ja mikäli saavat, millaista liikuntaneuvonta on. Lisäksi haluttiin saada tietoa siitä, kokevatko asiakkaat liikuntaneuvonnan hyödylliseksi ja millaisia tarpeita ja toiveita heillä on terveyskioskissa annettavaa liikuntaneuvontaa koskien.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeet olivat jaossa terveyskioskissa kahden kuukauden ajan syksyllä 2011. Kyselyyn vastasi 100 terveyskioskissa asioinutta henkilöä.
Suurin osa kyselyyn vastanneista keskusteli liikunta-asioista vastaanotolla kyseisen käynnin yhteydessä. Useimmiten terveyskioskin työntekijä otti liikunta-asiat puheeksi. Suurin osa liikuntaneuvontaa saaneista sai mukaansa kirjallista materiaalia liikuntaan liittyen ja heille suositeltiin liikuntaryhmää. Kukaan liikuntaneuvontaa saaneista ei ollut täysin tyytymätön liikuntaneuvontaan, sillä yli 60 % liikuntaneuvontaa saaneista koki liikuntaneuvonnan erittäin hyödylliseksi ja loput jokseenkin hyödylliseksi. Tyytyväisim-piä olivat ne, jotka kokivat eniten tarvetta lisätä liikuntaa. Ne asiakkaat, jotka eivät saaneet liikuntaneuvontaa, eivät olisikaan halunneet keskustella liikunta-asioista.
Tutkimus todistaa, että liikunta-asioita käsitellään aktiivisesti terveyskioskin asiakaskon-takteissa, mikä osoittaa, että liikunnan merkitys tunnustetaan sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Tutkimustiedon syventämiseksi tulisi pureutua tarkemmin liikuntaneuvonnan sisältöön ja tarkastella liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeet olivat jaossa terveyskioskissa kahden kuukauden ajan syksyllä 2011. Kyselyyn vastasi 100 terveyskioskissa asioinutta henkilöä.
Suurin osa kyselyyn vastanneista keskusteli liikunta-asioista vastaanotolla kyseisen käynnin yhteydessä. Useimmiten terveyskioskin työntekijä otti liikunta-asiat puheeksi. Suurin osa liikuntaneuvontaa saaneista sai mukaansa kirjallista materiaalia liikuntaan liittyen ja heille suositeltiin liikuntaryhmää. Kukaan liikuntaneuvontaa saaneista ei ollut täysin tyytymätön liikuntaneuvontaan, sillä yli 60 % liikuntaneuvontaa saaneista koki liikuntaneuvonnan erittäin hyödylliseksi ja loput jokseenkin hyödylliseksi. Tyytyväisim-piä olivat ne, jotka kokivat eniten tarvetta lisätä liikuntaa. Ne asiakkaat, jotka eivät saaneet liikuntaneuvontaa, eivät olisikaan halunneet keskustella liikunta-asioista.
Tutkimus todistaa, että liikunta-asioita käsitellään aktiivisesti terveyskioskin asiakaskon-takteissa, mikä osoittaa, että liikunnan merkitys tunnustetaan sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Tutkimustiedon syventämiseksi tulisi pureutua tarkemmin liikuntaneuvonnan sisältöön ja tarkastella liikuntaneuvonnan vaikuttavuutta.