Virtausmallin kehittäminen AMI 400-500 -kokoonpanossa
Jääskeläinen, Janne (2012)
Jääskeläinen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036027
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö toteutettiin ABB Oy:n Moottorit ja generaattorit -tulosyksikölle. Työn tavoitteena oli parantaa AMI 400-500 -moottoreiden kokoonpanolinjan tuotteiden virtausta. Näiden parannusten tavoitteena oli leikata nykyistä läpimenoaikaa 25 %. Päätavoitteena oli muuttaa tuotteiden virtaus kohti yksiosaista virtausta.
Työssä tutkitaan tuotteiden virtausta arvovirtakuvauksen avulla. Kokoonpanoprosessista pystyttiin erottelemaan jalostava sekä ei-jalostava työ. Arvovirtakuvauksen tuloksia tutkittaessa huomattiin, että sen toteutumien vaatii muutoksia kokoonpanon nykyiseen layoutiin. Työssä selitetään, kuinka Toyotan ja Lean-ajattelun menetelmiä voidaan soveltaa kokoonpanossa.
Työssä keskitytään poistamaan hukkaa kokoonpanosta. Lisäksi haluttiin selvittää, miten keskeneräisen työn määrä vaikuttaa kokoonpanoon, sekä miten sitä voidaan vähentää.
Työn lopputuloksena saatiin ehdotus siitä, miten kokoonpanolinjaa voitaisiin kehittää tehokkaan virtauksen ja paremman läpimenoajan saavuttamiseksi. Työssä tehtyjen laskelmien perusteella teoreettinen läpimenoaika saadaan 55 % tehokkaammaksi.
Työssä tutkitaan tuotteiden virtausta arvovirtakuvauksen avulla. Kokoonpanoprosessista pystyttiin erottelemaan jalostava sekä ei-jalostava työ. Arvovirtakuvauksen tuloksia tutkittaessa huomattiin, että sen toteutumien vaatii muutoksia kokoonpanon nykyiseen layoutiin. Työssä selitetään, kuinka Toyotan ja Lean-ajattelun menetelmiä voidaan soveltaa kokoonpanossa.
Työssä keskitytään poistamaan hukkaa kokoonpanosta. Lisäksi haluttiin selvittää, miten keskeneräisen työn määrä vaikuttaa kokoonpanoon, sekä miten sitä voidaan vähentää.
Työn lopputuloksena saatiin ehdotus siitä, miten kokoonpanolinjaa voitaisiin kehittää tehokkaan virtauksen ja paremman läpimenoajan saavuttamiseksi. Työssä tehtyjen laskelmien perusteella teoreettinen läpimenoaika saadaan 55 % tehokkaammaksi.