Esikoululaiset valokuvaajina Suomessa ja Swazimaassa
Tikkanen, Tiia; Räsänen, Heidi (2012)
Tikkanen, Tiia
Räsänen, Heidi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025939
Tiivistelmä
Räsänen, Heidi ja Tikkanen, Tiia. Esikoululaiset valokuvaajina Suomessa ja Swazimaassa. Helsinki, kevät 2012, 68 s. 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kulttuurisen tietoisuuden ja suvaitsevaisuuden lisääminen sekä suomalaisessa päiväkodissa että swazimaalaisessa orpokodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kulttuurienvälistä ymmärrystä ja tarkastella kulttuurien välisiä eroja valokuvien avulla. Tarkoituksena oli tarjota menetelmä kulttuurienväliseen viestintään ja käyttää valokuvausta työvälineenä varhaiskasvatuksessa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin valokuvausprojektina esikouluikäisten lasten kanssa Suomessa Kukkopillin päiväkodissa ja Swazimaassa Sandra Lee Centren orpokodissa. Projektissa lapset ottivat kuvia haluamistaan kohteista esikouluympäristössään ja valitsivat kuvista parhaimmat lähetettäväksi toiseen maahan. Lisäksi lapset kertoivat perustelut, miksi halusivat lähettää kyseiset kuvat. Lähetettyjä kuvia tarkasteltiin yhdessä lasten kanssa molemmissa maissa.
Valokuvausprojektin perusteella voidaan todeta, että lasten tiedot toisesta kulttuurista lisääntyivät. Kulttuurierot eivät nousseet voimakkaasti esille lasten ottamista valokuvista. Projektissa korostui lasten osallisuus. Valokuvausprojekti osoitti, että esikouluikäiset lapset ovat taitavia ottamaan valokuvia ja kykenevät perustelemaan mielipiteitään.
Opinnäytetyön aihe oli tärkeä, koska kielten, kulttuurien ja uskontojen moninaisuus lisääntyy kaiken aikaa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Siksi on tärkeää, että lapsille opetetaan suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden kohtaamista.
Asiasanat: esikoulu, valokuvaus, Swazimaa, Suomi, kulttuuri, kulttuurierot, suvaitsevaisuus, varhaiskasvatus, osallisuus, kansainvälisyyskasvatus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kulttuurisen tietoisuuden ja suvaitsevaisuuden lisääminen sekä suomalaisessa päiväkodissa että swazimaalaisessa orpokodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kulttuurienvälistä ymmärrystä ja tarkastella kulttuurien välisiä eroja valokuvien avulla. Tarkoituksena oli tarjota menetelmä kulttuurienväliseen viestintään ja käyttää valokuvausta työvälineenä varhaiskasvatuksessa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin valokuvausprojektina esikouluikäisten lasten kanssa Suomessa Kukkopillin päiväkodissa ja Swazimaassa Sandra Lee Centren orpokodissa. Projektissa lapset ottivat kuvia haluamistaan kohteista esikouluympäristössään ja valitsivat kuvista parhaimmat lähetettäväksi toiseen maahan. Lisäksi lapset kertoivat perustelut, miksi halusivat lähettää kyseiset kuvat. Lähetettyjä kuvia tarkasteltiin yhdessä lasten kanssa molemmissa maissa.
Valokuvausprojektin perusteella voidaan todeta, että lasten tiedot toisesta kulttuurista lisääntyivät. Kulttuurierot eivät nousseet voimakkaasti esille lasten ottamista valokuvista. Projektissa korostui lasten osallisuus. Valokuvausprojekti osoitti, että esikouluikäiset lapset ovat taitavia ottamaan valokuvia ja kykenevät perustelemaan mielipiteitään.
Opinnäytetyön aihe oli tärkeä, koska kielten, kulttuurien ja uskontojen moninaisuus lisääntyy kaiken aikaa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Siksi on tärkeää, että lapsille opetetaan suvaitsevaisuutta ja erilaisuuden kohtaamista.
Asiasanat: esikoulu, valokuvaus, Swazimaa, Suomi, kulttuuri, kulttuurierot, suvaitsevaisuus, varhaiskasvatus, osallisuus, kansainvälisyyskasvatus