Tilitoimiston menestystekijät
Hurtta, Minna; Flinck, Katariina (2012)
Hurtta, Minna
Flinck, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025914
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää tilitoimistojen menestystekijät, minkä jälkeen niitä pyrittiin hyödyntämään esimerkkiyrityksen kehittämisessä. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan se tehtiin tulevaisuuttamme ajatellen.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli mitä ovat tilitoimistojen menestystekijät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla alan asiantuntijoita. Menestystekijöiden tutkimisen jälkeen tutkimme yritysostoprosessia, jonka avasimme esimerkkiyrityksen avulla. Lopuksi pyrimme hyödyntämään tutkimustuloksiamme yrityskaupan kohteena olleen esimerkkiyrityksen kehittämisessä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu menestys-käsitteen avaamisesta sekä tilitoimiston menestyksen erityispiirteistä. Menestys on usein monen asian tai tekijän summa. Menestystekijä taas on yksi niistä tekijöistä, jotka johtavat menestykseen. Tilitoimiston kohdalla menestystekijöitä ovat esimerkiksi palvelutarjonta, asiakastyytyväisyys ja asiantuntemus.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että erikoistuminen, asiakastyytyväisyys, palveluiden kehittäminen, osaamistaso sekä ammattitaito ovat keskeisiä tilitoimiston menestystekijöitä. On kuitenkin muistettava, että erikoistua voi vain jos omaa korkean osaamistason jollakin erikoisalueella.
Yrityksen ostoprosessi on pitkä ja sisältää monta vaihetta. Ostettavaan yritykseen tulisi tutustua ja Due Diligence -tarkastus tehdä mahdollisimman tarkkaan. On monta tapaa määritellä yrityskaupan ostokohteen arvo, mutta substanssi- ja tuottoarvot ovat pk-yrityksen kohdalla käyttökelpoisimmat.
Opinnäytetyön tutkimusongelma oli mitä ovat tilitoimistojen menestystekijät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla alan asiantuntijoita. Menestystekijöiden tutkimisen jälkeen tutkimme yritysostoprosessia, jonka avasimme esimerkkiyrityksen avulla. Lopuksi pyrimme hyödyntämään tutkimustuloksiamme yrityskaupan kohteena olleen esimerkkiyrityksen kehittämisessä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu menestys-käsitteen avaamisesta sekä tilitoimiston menestyksen erityispiirteistä. Menestys on usein monen asian tai tekijän summa. Menestystekijä taas on yksi niistä tekijöistä, jotka johtavat menestykseen. Tilitoimiston kohdalla menestystekijöitä ovat esimerkiksi palvelutarjonta, asiakastyytyväisyys ja asiantuntemus.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että erikoistuminen, asiakastyytyväisyys, palveluiden kehittäminen, osaamistaso sekä ammattitaito ovat keskeisiä tilitoimiston menestystekijöitä. On kuitenkin muistettava, että erikoistua voi vain jos omaa korkean osaamistason jollakin erikoisalueella.
Yrityksen ostoprosessi on pitkä ja sisältää monta vaihetta. Ostettavaan yritykseen tulisi tutustua ja Due Diligence -tarkastus tehdä mahdollisimman tarkkaan. On monta tapaa määritellä yrityskaupan ostokohteen arvo, mutta substanssi- ja tuottoarvot ovat pk-yrityksen kohdalla käyttökelpoisimmat.