Kulttuurien kohtaaminen suomalaisten yritysten venäläisissä tytäryrityksissä
Puonti, Sini (2012)
Puonti, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025901
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisten yritysten kulttuurillisia lähestymistapoja niiden venäläisissä tytäryhtiöissä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yritysten kulttuurillisia strategioita ja pohtia valittujen toimintamallien tehokkuutta kolmessa kohdeyrityksessä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsitellään kulttuurin käsitettä, sen ulottuvuuksia ja kulttuurieroja. Lisäksi venäläisen kulttuurin historiaa esitellään lyhyesti. Tutkimusosassa eritellään kokemuksia kansallisista kulttuurieroista Suomen ja Venäjän välillä valituissa yrityksissä emoyhtiön näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kohdeyritysten avainhenkilöitä ja haastateltavien kokemuksia verrattiin olemassa oleviin teorioihin kulttuurieroista.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että yritysten lähestymistavat kulttuurieroja kohtaan eroavat toisistaan. Kahden yhtiön tavoitteena on kulttuurillinen integraatio konserniyhtiöiden välillä ja yhdellä yhtiöllä on tytäryhtiön johtamisessa lokaali lähestymistapa. Erilaisista lähestymistavoista huolimatta yhtiöt kohtaavat yhteisiä haasteita. Suurimmat erot suomalaisen ja venäläisen kulttuurin välillä ilmenivät johtamiskäsityksissä, käsityksissä työnkuvien rajauksista ja erilaisessa aikaorientaatiossa kulttuurien välillä.
Tutkimus osoittaa, että tytäryhtiöiden kulttuurierojen hallitsemiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa lähestymistapaa. Lähestymistavan tehokkuus on yhteydessä yrityksen toimintaympäristöön ja se riippuu yrityksen tavoitteista. Kulttuurin muuttuvasta luonteesta johtuen analyysin tulokset on tulkittavissa vain tutkimushetken ajankuvana eikä niitä siten voida siirtää toiseen hetkeen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Teoriaosassa käsitellään kulttuurin käsitettä, sen ulottuvuuksia ja kulttuurieroja. Lisäksi venäläisen kulttuurin historiaa esitellään lyhyesti. Tutkimusosassa eritellään kokemuksia kansallisista kulttuurieroista Suomen ja Venäjän välillä valituissa yrityksissä emoyhtiön näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kohdeyritysten avainhenkilöitä ja haastateltavien kokemuksia verrattiin olemassa oleviin teorioihin kulttuurieroista.
Haastatteluiden perusteella selvisi, että yritysten lähestymistavat kulttuurieroja kohtaan eroavat toisistaan. Kahden yhtiön tavoitteena on kulttuurillinen integraatio konserniyhtiöiden välillä ja yhdellä yhtiöllä on tytäryhtiön johtamisessa lokaali lähestymistapa. Erilaisista lähestymistavoista huolimatta yhtiöt kohtaavat yhteisiä haasteita. Suurimmat erot suomalaisen ja venäläisen kulttuurin välillä ilmenivät johtamiskäsityksissä, käsityksissä työnkuvien rajauksista ja erilaisessa aikaorientaatiossa kulttuurien välillä.
Tutkimus osoittaa, että tytäryhtiöiden kulttuurierojen hallitsemiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa lähestymistapaa. Lähestymistavan tehokkuus on yhteydessä yrityksen toimintaympäristöön ja se riippuu yrityksen tavoitteista. Kulttuurin muuttuvasta luonteesta johtuen analyysin tulokset on tulkittavissa vain tutkimushetken ajankuvana eikä niitä siten voida siirtää toiseen hetkeen.