Lastentarhanopettajien kokemuksia tunteiden siirtymisestä päiväkotityössä
Engström, Leena (2012)
Engström, Leena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025892
Tiivistelmä
Engström, Leena.
Lastentarhanopettajien kokemuksia tunteiden siirtymisestä päiväkotityössä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 51 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyössä tutkittiin lastentarhanopettajien kokemuksia omien tunteiden siirtymisestä päiväkotityössä. Teoriaosuus käsitteli päiväkodin varhaiskasvatus-ta ja lastentarhanopettajaa vuorovaikutuksen rakentajana.
Tutkimustapana oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin toteuttamalla avoin haastattelu neljälle lastentarhanopettajalle. Aineisto käsiteltiin teemoittelemalla.
Lastentarhanopettajien tunteissa tapahtui muutoksia työpäivän aikana. Muu-toksia tunteissa tapahtui olosuhteiden tai toisten ihmisten vaikutuksesta. Las-tentarhanopettajien tunteita siirtyi omien tunteiden voimistuessa. Tunteita siirtyi helpommin silloin, kun lastentarhanopettajat eivät olleet henkisesti läsnä. Tun-teita ei siirtynyt, jos niihin oltiin tietoisesti kiinnitetty huomiota.
Lastentarhanopettajien kokemia tunteita siirtyi lapsiin silloin kun omia tunteita ilmaistiin tai omat tunteet ovat muuten havaittavissa. Tunteita siirtyi lisäksi oman sanallisen toiminnan kautta sekä päiväkodin arjen tilanteissa.
Lastentarhanopettajan omat tunnetilat ja läsnäolo välittyivät helposti päiväkoti-työssä lapsiin ja toisiin työntekijöihin. Tunteita ei automaattisesti siirtynyt.
Asiasanat: vuorovaikutus, tunteet, läsnäolo, havainnot, lastentarhanopettajat
Lastentarhanopettajien kokemuksia tunteiden siirtymisestä päiväkotityössä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 51 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyössä tutkittiin lastentarhanopettajien kokemuksia omien tunteiden siirtymisestä päiväkotityössä. Teoriaosuus käsitteli päiväkodin varhaiskasvatus-ta ja lastentarhanopettajaa vuorovaikutuksen rakentajana.
Tutkimustapana oli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin toteuttamalla avoin haastattelu neljälle lastentarhanopettajalle. Aineisto käsiteltiin teemoittelemalla.
Lastentarhanopettajien tunteissa tapahtui muutoksia työpäivän aikana. Muu-toksia tunteissa tapahtui olosuhteiden tai toisten ihmisten vaikutuksesta. Las-tentarhanopettajien tunteita siirtyi omien tunteiden voimistuessa. Tunteita siirtyi helpommin silloin, kun lastentarhanopettajat eivät olleet henkisesti läsnä. Tun-teita ei siirtynyt, jos niihin oltiin tietoisesti kiinnitetty huomiota.
Lastentarhanopettajien kokemia tunteita siirtyi lapsiin silloin kun omia tunteita ilmaistiin tai omat tunteet ovat muuten havaittavissa. Tunteita siirtyi lisäksi oman sanallisen toiminnan kautta sekä päiväkodin arjen tilanteissa.
Lastentarhanopettajan omat tunnetilat ja läsnäolo välittyivät helposti päiväkoti-työssä lapsiin ja toisiin työntekijöihin. Tunteita ei automaattisesti siirtynyt.
Asiasanat: vuorovaikutus, tunteet, läsnäolo, havainnot, lastentarhanopettajat