Solistina Turku
Helojoki, Maiju (2012)
Helojoki, Maiju
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025851
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli käsitellä Solistina Turku-jousisävellysteoksen vastaanottoa erilaisissa sosiaalisissa medioissa. Solistina Turku-jousisävellysteos kuului Turun kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 ohjelmistoon. Teoksessa yhdistettiin turkulaisten yksityishenkilöiden kaitafilmejä uuteen sävellykseen, joka esitettiin huhtikuussa 2011 Turun Sigyn-salissa Mikkelin kaupunginorkesterin konsertissa. Teoksen on säveltänyt Kirmo Lintinen ja tuottanut Markus Pulkkinen. Kokonaisuudesta vastasivat Mikkelin ammattikorkeakoulu yhdessä Humanistisen ammattikorkeakoulun ja Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa.
Opinnäytetyössäni tarkastelin eri vuosikymmenien kulttuurien yhdistämistä tavalla jossa, vanhaa kaitafilmimateriaalia yhdistetään nykyaikaiseen orkesterimusiikkiin nykyaikaisella digitointitekniikalla. Opinnäytetyössäni kysyn, miten kaitafilmimateriaaleja luovuttaneet henkilöt kokivat teoksen, jossa yhdistettiin nykyaikaisella tavalla heidän arkistojensa aineistoja uudeksi taiteelliseksi teokseksi. Tärkeäksi kysymykseksi nousi perinnekulttuurien yhdistäminen nykykulttuuriin. Tarkastelen teoksen vastaanottoa ja tuotantoa myös lehdistön ja tuotannossa mukana olleiden näkökulmasta.
Tiedot, joita opinnäytetyössäni hyödynnän, olen kerännyt projektidokumenteista, haastatteluista, sanomalehtien artikkeleista, internet-sivuilta ja kaitafilmejä luovuttaneille henkilöille tehdyllä kyselyllä. Näillä menetelmillä pyrin saamaan monipuolisen käsityksen tuotannon toteutuksesta ja vastaanotosta. Opinnäytetyössäni tulin siihen lopputulokseen, että kaitafilmien liittäminen Solistina Turku jousisävellysteokseen oli aineistojen luovuttajien mielestä onnistunut onnistunut projekti.
Opinnäytetyössäni tarkastelin eri vuosikymmenien kulttuurien yhdistämistä tavalla jossa, vanhaa kaitafilmimateriaalia yhdistetään nykyaikaiseen orkesterimusiikkiin nykyaikaisella digitointitekniikalla. Opinnäytetyössäni kysyn, miten kaitafilmimateriaaleja luovuttaneet henkilöt kokivat teoksen, jossa yhdistettiin nykyaikaisella tavalla heidän arkistojensa aineistoja uudeksi taiteelliseksi teokseksi. Tärkeäksi kysymykseksi nousi perinnekulttuurien yhdistäminen nykykulttuuriin. Tarkastelen teoksen vastaanottoa ja tuotantoa myös lehdistön ja tuotannossa mukana olleiden näkökulmasta.
Tiedot, joita opinnäytetyössäni hyödynnän, olen kerännyt projektidokumenteista, haastatteluista, sanomalehtien artikkeleista, internet-sivuilta ja kaitafilmejä luovuttaneille henkilöille tehdyllä kyselyllä. Näillä menetelmillä pyrin saamaan monipuolisen käsityksen tuotannon toteutuksesta ja vastaanotosta. Opinnäytetyössäni tulin siihen lopputulokseen, että kaitafilmien liittäminen Solistina Turku jousisävellysteokseen oli aineistojen luovuttajien mielestä onnistunut onnistunut projekti.