Esiopetusikäisten lasten ajatuksia uusista aikuisista päivähoidossa
Hartikainen, Lillimari; Kanerva, Emmiina (2012)
Hartikainen, Lillimari
Kanerva, Emmiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025844
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hartikainen, Lillimari & Kanerva, Emmiina. Esiopetusikäisten lasten ajatuksia uusista aikuisista päivähoidossa. Helsinki, kevät 2012, 60 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata esiopetusikäisten lasten ajatuksia uusista aikuisista päivähoidossa sekä sitä, liittyvätkö lasten ajatukset uusista aikuisista heidän päiväkotipäivän aikana kokemaansa turvallisuuden tunteeseen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin saduttamalla esiopetusikäisiä espoolaisen päiväkodin lapsia. Sadutus toteutettiin soveltamalla ryhmä- ja aihesadutusta siten, että yhteensä 20:tä esiopetusryhmän lasta sadutettiin viidessä 3–5 hengen pienryhmässä aiheesta Uusi aikuinen päiväkodissa.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Kerätystä aineistosta nostettiin esiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisia, aineistossa toistuvia käsitteitä ja asioita, joista muodostettiin viisi teemaa. Teemat olivat: arjen kuvaus, kouluympäristö, erilaisuus ja jännittäminen, tutustuminen uuteen aikuiseen sekä tuttuuden ja turvallisuuden kaipuu. Teemojen esiintymistä ja ilmenemistä aineistossa kuvattiin sitaattien avulla.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten saduissa merkityksellisimmäksi asiaksi nousee arkisen elämän kuvaaminen ja että uusien aikuisten tuleminen päiväkodin arkeen on lapsille pääosin luonnollinen ilmiö, jolla ei ole suuremmin vaikutusta arjen toimintoihin. Tässä opinnäytetyössä käytetyn sadutus- tiedonhankintamenetelmän subjektiivisen luonteen vuoksi tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä.
Johtopäätöksenä todettiin, että tulokset ovat osin ristiriidassa työssä esitetyn teoriatiedon kanssa. Uusien aikuisten tuleminen päiväkodin arkeen ei tämän tutkimuksen mukaan ole lapsille merkittävä ongelma vaan ongelmaksi voi muodostua heidän puutteellinen perehdyttäminen lasten asioihin ja päivähoitoryhmän arkeen. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että lasten saduissa arjen sujuvuutta ja turvallisuuden tunnetta tukeviksi tekijöiksi nousivat aikuisen saatavilla olo tarvittaessa sekä päivittäisten, totuttujen rutiinien säilyminen
Asiasanat: Esikouluikäiset, lapset, päivähoito, turvallisuus, sadutus, kvalitatiivinen tutkimus
Hartikainen, Lillimari & Kanerva, Emmiina. Esiopetusikäisten lasten ajatuksia uusista aikuisista päivähoidossa. Helsinki, kevät 2012, 60 s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata esiopetusikäisten lasten ajatuksia uusista aikuisista päivähoidossa sekä sitä, liittyvätkö lasten ajatukset uusista aikuisista heidän päiväkotipäivän aikana kokemaansa turvallisuuden tunteeseen.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin saduttamalla esiopetusikäisiä espoolaisen päiväkodin lapsia. Sadutus toteutettiin soveltamalla ryhmä- ja aihesadutusta siten, että yhteensä 20:tä esiopetusryhmän lasta sadutettiin viidessä 3–5 hengen pienryhmässä aiheesta Uusi aikuinen päiväkodissa.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Kerätystä aineistosta nostettiin esiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisia, aineistossa toistuvia käsitteitä ja asioita, joista muodostettiin viisi teemaa. Teemat olivat: arjen kuvaus, kouluympäristö, erilaisuus ja jännittäminen, tutustuminen uuteen aikuiseen sekä tuttuuden ja turvallisuuden kaipuu. Teemojen esiintymistä ja ilmenemistä aineistossa kuvattiin sitaattien avulla.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten saduissa merkityksellisimmäksi asiaksi nousee arkisen elämän kuvaaminen ja että uusien aikuisten tuleminen päiväkodin arkeen on lapsille pääosin luonnollinen ilmiö, jolla ei ole suuremmin vaikutusta arjen toimintoihin. Tässä opinnäytetyössä käytetyn sadutus- tiedonhankintamenetelmän subjektiivisen luonteen vuoksi tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä.
Johtopäätöksenä todettiin, että tulokset ovat osin ristiriidassa työssä esitetyn teoriatiedon kanssa. Uusien aikuisten tuleminen päiväkodin arkeen ei tämän tutkimuksen mukaan ole lapsille merkittävä ongelma vaan ongelmaksi voi muodostua heidän puutteellinen perehdyttäminen lasten asioihin ja päivähoitoryhmän arkeen. Tulosten perusteella voitiin päätellä, että lasten saduissa arjen sujuvuutta ja turvallisuuden tunnetta tukeviksi tekijöiksi nousivat aikuisen saatavilla olo tarvittaessa sekä päivittäisten, totuttujen rutiinien säilyminen
Asiasanat: Esikouluikäiset, lapset, päivähoito, turvallisuus, sadutus, kvalitatiivinen tutkimus