Juontajan monet roolit kaupallisella radiokanavalla : Case - The Voicen kesäiltapäivä
Pärssinen, Sanni (2012)
Pärssinen, Sanni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025780
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni radioblokin rakentumista ja sitä, mitkä asiat siihen vaikuttavat. Käsittelen myös kaupallisen radiokanavan juontajan moninaista roolia, formaattiradiota, profiloitumista sekä yleisiä toimintatapoja kaupallisella radiokanavalla.
Opinnäytetyöni rakentuu suurilta osin omaan empiiriseen kokemukseeni, jonka olen saanut työskentelemällä The Voicen juontajana. Opinnäytetyössäni juontajan rooli on rajattu koskemaan kesää 2011, jolloin työskentelin kesäiltapäiväblokin juontajana. Keskeisenä osana opinnäytetyötäni ovat myös omat havaintoni, päätelmäni sekä kanavajohtaja Jussi Suvannon tukihaastattelu.
Työni jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsittelen kaupallista radiota yleisesti. Aloitan kaupallisen radion alkuvaiheista Suomessa päätyen nykypäivän suurimpiin toimijoihin. Käsittelen myös formaattiradion ja soittolistojen syntyä, ja sitä miksi niihin on päädytty. Toinen osa koostuu case-osuudesta, jossa käsittelen The Voicea kanavana, sen toimintatapoja ja kesäiltapäivä blokkia sekä sen muodostumista. Case-osuudessa näkökulma on juontaja roolissa.
Opinnäytetyössäni selvisi, että juontajan rooli kaupallisella kanavalla on moninainen.
Koska erillistä tuottajaa ei ole, juontaja vastaa yksin oman blokkinsa sisällöistä. Ajan puute niin kanavan johdolla kuin juontajallakin vaikuttaa tekemiseen sekä sisältöön.
Opinnäytetyöni rakentuu suurilta osin omaan empiiriseen kokemukseeni, jonka olen saanut työskentelemällä The Voicen juontajana. Opinnäytetyössäni juontajan rooli on rajattu koskemaan kesää 2011, jolloin työskentelin kesäiltapäiväblokin juontajana. Keskeisenä osana opinnäytetyötäni ovat myös omat havaintoni, päätelmäni sekä kanavajohtaja Jussi Suvannon tukihaastattelu.
Työni jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsittelen kaupallista radiota yleisesti. Aloitan kaupallisen radion alkuvaiheista Suomessa päätyen nykypäivän suurimpiin toimijoihin. Käsittelen myös formaattiradion ja soittolistojen syntyä, ja sitä miksi niihin on päädytty. Toinen osa koostuu case-osuudesta, jossa käsittelen The Voicea kanavana, sen toimintatapoja ja kesäiltapäivä blokkia sekä sen muodostumista. Case-osuudessa näkökulma on juontaja roolissa.
Opinnäytetyössäni selvisi, että juontajan rooli kaupallisella kanavalla on moninainen.
Koska erillistä tuottajaa ei ole, juontaja vastaa yksin oman blokkinsa sisällöistä. Ajan puute niin kanavan johdolla kuin juontajallakin vaikuttaa tekemiseen sekä sisältöön.