Uuden koulutuksen markkinointisuunnitelma
Kaakkomäki, Satu (2012)
Kaakkomäki, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025772
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on syntynyt sen tekijän työskennellessä uuden koulutuskeskuksen markkinointityöryhmän puheenjohtajana. Työryhmä perustettiin akuuttiin tarpeeseen tiedottaa ja markkinoida rakenteilla olevaa koulutuskeskusta niin, että se olisi valmistuttuaan täynnä opiskelijoita. Työryhmän työskentelyä on kuvattu opinnäytetyössä yleisen markkinointisuunnitelman mukaisessa viitekehyksessä, koska markkinointityöryhmä todellisuudessa aloitti toimintansa markkinointisuunnitelman laatimisella. Markkinointityöryhmä ei ollut pelkästään suunnitteleva työryhmä, vaan samanaikaisesti myös markkinointitoimenpiteitä toteuttava työryhmä.
Organisaatioanalyysissä markkinoita kuvataan potentiaalisten opiskelijoiden määrinä ja kohderyhmiä esitetään demografisten kriteerien näkökulmasta. Koulutuspalveluja kuvataan tuotelajitelmana.
Tarve tiedottaa uudesta koulutuskeskuksesta toi markkinointistrategiaan tunnettuus –ulottuvuuden, joka melko varhaisessa vaiheessa muodostui markkinointipäätökseksi keskittyä lanseeraukseen. Lanseeraus on punaisena lankana nimikilpailussa, lehtijutuissa, esitteissä ja tapahtumissa.
Markkinointisuunnitelman käytetyimmäksi osaksi muotoutui kuukausikalenteri, johon merkittiin markkinointitavoitteet ja niitä vastaavat toimenpiteet ja vastuuhenkilöt. Henkilöstön markkinointityön tueksi päätettiin laatia esitteitä ja tiedotteita, erityisesti opinto-ohjaajien tarpeisiin oppilaitosesittelyissä.
Organisaatioanalyysissä markkinoita kuvataan potentiaalisten opiskelijoiden määrinä ja kohderyhmiä esitetään demografisten kriteerien näkökulmasta. Koulutuspalveluja kuvataan tuotelajitelmana.
Tarve tiedottaa uudesta koulutuskeskuksesta toi markkinointistrategiaan tunnettuus –ulottuvuuden, joka melko varhaisessa vaiheessa muodostui markkinointipäätökseksi keskittyä lanseeraukseen. Lanseeraus on punaisena lankana nimikilpailussa, lehtijutuissa, esitteissä ja tapahtumissa.
Markkinointisuunnitelman käytetyimmäksi osaksi muotoutui kuukausikalenteri, johon merkittiin markkinointitavoitteet ja niitä vastaavat toimenpiteet ja vastuuhenkilöt. Henkilöstön markkinointityön tueksi päätettiin laatia esitteitä ja tiedotteita, erityisesti opinto-ohjaajien tarpeisiin oppilaitosesittelyissä.