Rörelseglädje i daghemmet Staffan. : Handledarbok i fysisk fostran för fostringspersonalen.
Lindholm, Anne-Mette (2012)
Lindholm, Anne-Mette
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015674
Tiivistelmä
SAMMANDRAG
Lindholm, Anne-Mette. Rörelseglädje i daghemmet Staffan. Handledarbok i fysisk fostran för fostringspersonalen.
Diak Söder, våren 2012, 73 sidor, 2 bilagor.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, det sociala området, socionom (YH) + barnträdgårdslärarbehörighet.
Målet med examensarbetet var att producera en handledarbok för fostringspersonalen i fysisk fostran för att underlätta planering, förverkligande och evaluering av en meningsfull fysisk fostran för barnen i daghemmet Staffan, som är ett av de svenskspråkiga kommunala daghemmen i Helsingfors. Som resultat producerades en handledarbok på 33 sidor för att stöda personalens roll som förverkligare av den fysiska fostran. Handledarboken baserar sig på de motionsrekommendationer Social- och hälsovårdsministeriet utgivit år 2005 angående hur man inom småbarnsfostran, med hjälp av fysisk verksamhet, kan stöda barnets helhetsbetonade uppväxt, utveckling, inlärning samt välmående i småbarnsfostran. Glädje samt delaktighet är viktiga värden både inom småbarnsfostran och den fysiska fostran idag.
Examensarbetets rapportdel innehåller teori samt en processbeskrivning. Teoridelen innehåller kapitel om den fysiska fostran i småbarnsfostran, där det beskrivs den fysiska fostrans betydelse för barn i olika åldrar. Det fästs uppmärksamhet på neurologisk mognad, lateralitet, sensomotoriska färdigheter och motoriska grundfärdigheter i olika åldrar. Daghemmet beskrivs som inlärningsmiljö och fostrarens roll som nyckelperson poängteras i att möjliggöra, försäkra och trygga barnens behov av motion varje dag i dagvården. Genom att få mer kunskap och en djupare insyn i den fysiska fostrans värld – kan personalen tillsammans tända gnistan för brinnande iver i barnen gentemot fysiska aktiviteter och medveten rörelsefostran i småbarnsfostran idag.
För att få reda på handledarbokens ändamålsenlighet samlades feedback av personalen. Med feedbacken önskade jag få reda på hur man lyckats med utformningen av handboken och ifall den fungerar som ett stöd i förverkligande av den fysiska fostran. Nyttan av handboken frågades också efter och ifall den gav några nya tankar angående förverkligandet av den fysiska fostran. Dessutom fick personalen komma med förbättringsförslag samt förslag angående hur pärmen om den fysiska fostran kunde hållas levande i daghemmet i framtiden.
På basen av feedbacken upplevdes handboken fungerande och lätt att använda sig av. Den hade gett nya tankar angående förverkligande av den fysiska fostran till nästan alla och upplevdes som en handbok vilken stöder pedagogrollen i förverkligandet av den fysiska fostran. Majoriteten av personalen upplevde sig ha nytta av den i det kommande arbetet.
Termer: fostran, daghem,småbarnsfostran, fysisk fostran, motion, gymnastik, barnets utveckling, motorisk utveckling, glädje, delaktighet, produktion, liikuntakasvatus, päiväkodit, varhaiskasvatus, liikunta, lasten kehitys, motorinen kehitys, ilo, osallisuus, produktiot ABSTRACT
Lindholm, Anne-Mette
The happiness of movement in kindergarten Staffan. A handbook on physical education for the working pedagogues.
73 p., 2 appendices. Language: Swedish. Helsinki, Spring 2012.
Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Social Services and Education. Degree: Bachelor of Social Services.
The aim of this thesis was to write a handbook on physical education for pedagogues in kindergarten Staffan in Helsinki. The purpose of the handbook is to support the planning, implementation and evaluation of appropriate and adequate physical education for children in each group in the kindergarten. Staffan is a municipal kindergarten for Swedish-speaking children. The handbook is based on the recommendations set by the Ministry of Social Affairs and Health in 2005. Physical activities in early childhood education provide a significant way of supporting children in their growth, development, learning and wellbeing. Happiness and participation are important values in early childhood education.
The theoretical framework of this thesis included the concepts of neurological development, laterality, sensorimotor development and basic motor skills. The pedagogues´ role in enabling, ensuring and securing children´s need for physical activities on a daily basis is important. By acquiring more information and a deeper understanding on physical education, the pedagogues can be assumed to light a spark in children towards physical activities.
This thesis was working life inspired and started in spring 2010. The study was written in co-operation with pedagogues in kindergarten Staffan. The handbook was delivered to the kindergarten in January 2012. The handbook was tested in the kindergarten for four weeks and feedback was provided by pedagogues in March. The purpose of collecting feedback was to find out how well the handbook fulfilled its purpose in supporting the pedagogues in the implementation of physical education in the kindergarten. The pedagogues were asked whether they received new ideas about using physical education activities. Furthermore, the pedagogues were asked to provide ideas on how the handbook could be improved and updated in the future.
On the basis of the feedback, the handbook was considered practical and easy to use. It has provided new ideas for using physical education. The handbook was perceived as a useful tool which supports the educator´s role in physical education. The majority of the pedagogues felt that they benefit from it.
Keywords: physical education, early childhood education, happiness, production, handbook
Lindholm, Anne-Mette. Rörelseglädje i daghemmet Staffan. Handledarbok i fysisk fostran för fostringspersonalen.
Diak Söder, våren 2012, 73 sidor, 2 bilagor.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, det sociala området, socionom (YH) + barnträdgårdslärarbehörighet.
Målet med examensarbetet var att producera en handledarbok för fostringspersonalen i fysisk fostran för att underlätta planering, förverkligande och evaluering av en meningsfull fysisk fostran för barnen i daghemmet Staffan, som är ett av de svenskspråkiga kommunala daghemmen i Helsingfors. Som resultat producerades en handledarbok på 33 sidor för att stöda personalens roll som förverkligare av den fysiska fostran. Handledarboken baserar sig på de motionsrekommendationer Social- och hälsovårdsministeriet utgivit år 2005 angående hur man inom småbarnsfostran, med hjälp av fysisk verksamhet, kan stöda barnets helhetsbetonade uppväxt, utveckling, inlärning samt välmående i småbarnsfostran. Glädje samt delaktighet är viktiga värden både inom småbarnsfostran och den fysiska fostran idag.
Examensarbetets rapportdel innehåller teori samt en processbeskrivning. Teoridelen innehåller kapitel om den fysiska fostran i småbarnsfostran, där det beskrivs den fysiska fostrans betydelse för barn i olika åldrar. Det fästs uppmärksamhet på neurologisk mognad, lateralitet, sensomotoriska färdigheter och motoriska grundfärdigheter i olika åldrar. Daghemmet beskrivs som inlärningsmiljö och fostrarens roll som nyckelperson poängteras i att möjliggöra, försäkra och trygga barnens behov av motion varje dag i dagvården. Genom att få mer kunskap och en djupare insyn i den fysiska fostrans värld – kan personalen tillsammans tända gnistan för brinnande iver i barnen gentemot fysiska aktiviteter och medveten rörelsefostran i småbarnsfostran idag.
För att få reda på handledarbokens ändamålsenlighet samlades feedback av personalen. Med feedbacken önskade jag få reda på hur man lyckats med utformningen av handboken och ifall den fungerar som ett stöd i förverkligande av den fysiska fostran. Nyttan av handboken frågades också efter och ifall den gav några nya tankar angående förverkligandet av den fysiska fostran. Dessutom fick personalen komma med förbättringsförslag samt förslag angående hur pärmen om den fysiska fostran kunde hållas levande i daghemmet i framtiden.
På basen av feedbacken upplevdes handboken fungerande och lätt att använda sig av. Den hade gett nya tankar angående förverkligande av den fysiska fostran till nästan alla och upplevdes som en handbok vilken stöder pedagogrollen i förverkligandet av den fysiska fostran. Majoriteten av personalen upplevde sig ha nytta av den i det kommande arbetet.
Termer: fostran, daghem,småbarnsfostran, fysisk fostran, motion, gymnastik, barnets utveckling, motorisk utveckling, glädje, delaktighet, produktion, liikuntakasvatus, päiväkodit, varhaiskasvatus, liikunta, lasten kehitys, motorinen kehitys, ilo, osallisuus, produktiot
Lindholm, Anne-Mette
The happiness of movement in kindergarten Staffan. A handbook on physical education for the working pedagogues.
73 p., 2 appendices. Language: Swedish. Helsinki, Spring 2012.
Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Social Services and Education. Degree: Bachelor of Social Services.
The aim of this thesis was to write a handbook on physical education for pedagogues in kindergarten Staffan in Helsinki. The purpose of the handbook is to support the planning, implementation and evaluation of appropriate and adequate physical education for children in each group in the kindergarten. Staffan is a municipal kindergarten for Swedish-speaking children. The handbook is based on the recommendations set by the Ministry of Social Affairs and Health in 2005. Physical activities in early childhood education provide a significant way of supporting children in their growth, development, learning and wellbeing. Happiness and participation are important values in early childhood education.
The theoretical framework of this thesis included the concepts of neurological development, laterality, sensorimotor development and basic motor skills. The pedagogues´ role in enabling, ensuring and securing children´s need for physical activities on a daily basis is important. By acquiring more information and a deeper understanding on physical education, the pedagogues can be assumed to light a spark in children towards physical activities.
This thesis was working life inspired and started in spring 2010. The study was written in co-operation with pedagogues in kindergarten Staffan. The handbook was delivered to the kindergarten in January 2012. The handbook was tested in the kindergarten for four weeks and feedback was provided by pedagogues in March. The purpose of collecting feedback was to find out how well the handbook fulfilled its purpose in supporting the pedagogues in the implementation of physical education in the kindergarten. The pedagogues were asked whether they received new ideas about using physical education activities. Furthermore, the pedagogues were asked to provide ideas on how the handbook could be improved and updated in the future.
On the basis of the feedback, the handbook was considered practical and easy to use. It has provided new ideas for using physical education. The handbook was perceived as a useful tool which supports the educator´s role in physical education. The majority of the pedagogues felt that they benefit from it.
Keywords: physical education, early childhood education, happiness, production, handbook