Kuunnelman äänimaiseman rakentaminen
Marttinen, Tuomo (2012)
Marttinen, Tuomo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015672
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen tutkinut kuunnelman äänimaisemaa. Olen tehnyt kuunnel-man ”Malaga 1951”, jonka äänimaiseman eri rakennusvaiheita olen analysoinut ja yrittänyt selvittää miten ja millä elementeillä uskottava äänimaisema syntyy.
Kuunnelman alkuperäinen idea on näytelmä, joka koostuu pelkästä äänestä. Ääni-maisema taas on erilaisten äänien synnyttämä kokonaisuus, joista muodostuu jokin ennalta tuttu tai tuntematon ympäristö kuulijalle.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa olen tutkinut kuunnelmaa taiteenlajina, kuunnelman teknistä toteuttamista ja ihmistä vastaanottajana kuuntelutilanteessa. Aineistoni koostuu Malaga 1951 – kuunnelmasta, teoriakirjoista, Internet-lähteistä ja artikkeleista.
Saavuttaakseen uskottavan äänimaiseman ja sen myötä uskottavan kuunnelman, on syytä panostaa kuunnelman käsikirjoitukseen, äänitykseen, näyttelijöiden ohjauk-seen, näyttelijätyöhön ja editointiin. Näihin perusasioihin panostamalla kykenee saa-vuttamaan jo paljon.
Kuunnelman äänimaisemaan pystytään vaikuttamaan eniten editointivaiheessa, jossa äänimaisemaan voidaan lisätä tehosteita, eli pisteääniä. Äänimaisemaa pystytään korostamaan haluttuun suuntaan nostamalla tai laskemalla äänentaajuuksia, tai raken-tamalla koko äänimaisema yksittäisistä äänistä kokonaisuudeksi.
Kuunnelman alkuperäinen idea on näytelmä, joka koostuu pelkästä äänestä. Ääni-maisema taas on erilaisten äänien synnyttämä kokonaisuus, joista muodostuu jokin ennalta tuttu tai tuntematon ympäristö kuulijalle.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa olen tutkinut kuunnelmaa taiteenlajina, kuunnelman teknistä toteuttamista ja ihmistä vastaanottajana kuuntelutilanteessa. Aineistoni koostuu Malaga 1951 – kuunnelmasta, teoriakirjoista, Internet-lähteistä ja artikkeleista.
Saavuttaakseen uskottavan äänimaiseman ja sen myötä uskottavan kuunnelman, on syytä panostaa kuunnelman käsikirjoitukseen, äänitykseen, näyttelijöiden ohjauk-seen, näyttelijätyöhön ja editointiin. Näihin perusasioihin panostamalla kykenee saa-vuttamaan jo paljon.
Kuunnelman äänimaisemaan pystytään vaikuttamaan eniten editointivaiheessa, jossa äänimaisemaan voidaan lisätä tehosteita, eli pisteääniä. Äänimaisemaa pystytään korostamaan haluttuun suuntaan nostamalla tai laskemalla äänentaajuuksia, tai raken-tamalla koko äänimaisema yksittäisistä äänistä kokonaisuudeksi.