Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Organisaatiomuutoksen läpivieminen onnistuneesti : case: Lindström Oy, palvelun tuottamisen siirtäminen tulosyksikköorganisaation alaiseksi
Paajanen, Jenni (2012)
Paajanen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015654
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena on löytää vastaus siihen, miten muutosprosessi viedään onnistuneesti läpi. Tarkoituksena on perehtyä mahdollisimman laajasti muutosten hallintaan ja johtamiseen, muutosviestintään ja henkilöstön kokemuksiin muutostilanteissa, etenkin case-organisaatiossa tapahtuneessa muutoksessa. Työn tavoitteena on kerätä monipuolista tietoa Lindström Oy:n Kaakkois-Suomen tulosyksikössä pilottina toteutetusta muutoksesta, jossa palvelun tuottamiseen liittyvät pesula ja jakelutoiminnot siirrettiin tulosyksikköorganisaation alaiseksi. Tätä muutosta kutsutaan jatkuvan palvelun alueellistamiseksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu muutosprosessista ja sen vaiheista, yksilöiden ja ryhmien käyttäytymisestä muutostilanteissa sekä muutosjohtamisesta ja muutosviestinnästä. Lisäksi perehdytään organisaatiokulttuurin merkitykseen muutoksen johtamisessa.
Case-muutokseen liittyvää tietoa kerätään aiheeseen liittyvistä kokouksista sekä haastattelemalla muutoksen toteuttamisessa mukana olleita henkilöitä. Empiirisessä tutkimuksessa selvitetään lisäksi muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleiden henkilöiden sekä jatkuvan palvelun toimintojen muiden työntekijöiden kokemuksia muutoksesta teemahaastatteluiden avulla.
Haastatteluista selvisi muun muassa se, että muutoksen yksityiskohtaiseen suunnitteluun ja muutosviestintään olisi pitänyt panostaa enemmän. Muutos koettiin pääsääntöisesti positiivisena, vaikka alussa olikin epäilyjä ja jopa muutosvastarintaa. Muutoksella on saatu kehitettyä toimintaa jonkin verran parempaan suuntaan. Tutkimustuloksista saatiin selkeitä vinkkejä ja kehitysideoita siihen, miten muutos tulisi viedä läpi.
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimustuloksena ja johtopäätöksenä voidaan pitää haastatteluiden ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettua prosessikuvausta siitä, miten jatkuvan palvelun alueellistamisen muutos olisi parasta viedä läpi Lindström Oy:n tulosyksiköissä.
Teoreettinen viitekehys koostuu muutosprosessista ja sen vaiheista, yksilöiden ja ryhmien käyttäytymisestä muutostilanteissa sekä muutosjohtamisesta ja muutosviestinnästä. Lisäksi perehdytään organisaatiokulttuurin merkitykseen muutoksen johtamisessa.
Case-muutokseen liittyvää tietoa kerätään aiheeseen liittyvistä kokouksista sekä haastattelemalla muutoksen toteuttamisessa mukana olleita henkilöitä. Empiirisessä tutkimuksessa selvitetään lisäksi muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleiden henkilöiden sekä jatkuvan palvelun toimintojen muiden työntekijöiden kokemuksia muutoksesta teemahaastatteluiden avulla.
Haastatteluista selvisi muun muassa se, että muutoksen yksityiskohtaiseen suunnitteluun ja muutosviestintään olisi pitänyt panostaa enemmän. Muutos koettiin pääsääntöisesti positiivisena, vaikka alussa olikin epäilyjä ja jopa muutosvastarintaa. Muutoksella on saatu kehitettyä toimintaa jonkin verran parempaan suuntaan. Tutkimustuloksista saatiin selkeitä vinkkejä ja kehitysideoita siihen, miten muutos tulisi viedä läpi.
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimustuloksena ja johtopäätöksenä voidaan pitää haastatteluiden ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta muodostettua prosessikuvausta siitä, miten jatkuvan palvelun alueellistamisen muutos olisi parasta viedä läpi Lindström Oy:n tulosyksiköissä.