Pilvilinnoja : Mäntsälän seurakunnan lapsityön ja Mäntsälän kunnan päivähoidon yhteistyön kehittäminen
Martikainen, Minna; Uotinen, Anne (2012)
Martikainen, Minna
Uotinen, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015641
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Martikainen, Minna & Uotinen, Anne. Pilvilinnoja. Mäntsälän seurakunnan lapsityön ja Mäntsälän kunnan päivähoidon yhteistyön kehittäminen. Järvenpää, kevät 2012, 74 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Mäntsälän seurakunnan lapsityön ja kunnan päivähoidon välistä yhteistyötä. Lisäksi selvitettiin uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutumista kunnallisissa päiväkodeissa. Uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio on yksi kuudesta varhaiskasvatussuunnitelmaan sisällytettävistä orientaatioista. Sen toteuttaminen koetaan kuitenkin päivähoidon työntekijöiden keskuudessa haasteelliseksi ja seurakunta tukeekin osaltaan sen toteutumista, mikä koetaan antoisaksi molemmin puolin. Varhaiskasvatuksen periaatteiden mukaisesti uskontokasvatuksen tulisi olla kuitenkin päivähoidon omaa tehtäväkenttää, eikä sitä tulisi kokonaan vierittää seurakunnan tehtäväksi. Opinnäytetyön päämääränä oli löytää päivähoidon suurimmat tuentarpeet, joihin seurakunnan lapsityöntekijät voisivat toiminnallaan vastata.
Työ oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puoli-strukturoitua kyselylomaketta käyttäen. Yksi kyselylomake lähetettiin kasva-tusalan ammattilaisille jokaiseen (44) Mäntsälän kunnalliseen päiväkotiryh-mään. Vastauksia saatiin 23, vastausprosenttina 52. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan uskonnollis-katsomuksellista orientaatiota toteutetaan päiväkodeissa pääasiassa uskonnollisten juhlapyhien aikaan, lähinnä jouluna ja pääsiäisenä. Arjessa uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio koettiin hankalaksi toteuttaa. Seurakunnan ja päivähoidon väliseen yhteistyöhön oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta sitä toivottiin lisää ja yhteistyötä tulisi kehittää. Tuloksista ilmeni, että päivähoidon työntekijät pitivät hyvin tarpeellisena seurakunnan lapsityön kanssa tehtävää yhteistyötä.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi se, kuinka sellaiset lapset, jotka eivät saa osallis-tua päivähoidon yleiseen uskontokasvatukseen, huomioidaan varhaiskasvatussuunnitelman mukaisessa uskontokasvatuksessa. Produktiona voitaisiin laatia materiaalipaketti päivähoidossa toteutettavan uskontokasvatuksen tueksi.
Asiasanat: Uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, uskontokasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, seurakunta, lapsityö, päivähoito, kvalitatiivinen tutkimus.
Martikainen, Minna & Uotinen, Anne. Pilvilinnoja. Mäntsälän seurakunnan lapsityön ja Mäntsälän kunnan päivähoidon yhteistyön kehittäminen. Järvenpää, kevät 2012, 74 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Mäntsälän seurakunnan lapsityön ja kunnan päivähoidon välistä yhteistyötä. Lisäksi selvitettiin uskonnollis-katsomuksellisen orientaation toteutumista kunnallisissa päiväkodeissa. Uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio on yksi kuudesta varhaiskasvatussuunnitelmaan sisällytettävistä orientaatioista. Sen toteuttaminen koetaan kuitenkin päivähoidon työntekijöiden keskuudessa haasteelliseksi ja seurakunta tukeekin osaltaan sen toteutumista, mikä koetaan antoisaksi molemmin puolin. Varhaiskasvatuksen periaatteiden mukaisesti uskontokasvatuksen tulisi olla kuitenkin päivähoidon omaa tehtäväkenttää, eikä sitä tulisi kokonaan vierittää seurakunnan tehtäväksi. Opinnäytetyön päämääränä oli löytää päivähoidon suurimmat tuentarpeet, joihin seurakunnan lapsityöntekijät voisivat toiminnallaan vastata.
Työ oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puoli-strukturoitua kyselylomaketta käyttäen. Yksi kyselylomake lähetettiin kasva-tusalan ammattilaisille jokaiseen (44) Mäntsälän kunnalliseen päiväkotiryh-mään. Vastauksia saatiin 23, vastausprosenttina 52. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan uskonnollis-katsomuksellista orientaatiota toteutetaan päiväkodeissa pääasiassa uskonnollisten juhlapyhien aikaan, lähinnä jouluna ja pääsiäisenä. Arjessa uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio koettiin hankalaksi toteuttaa. Seurakunnan ja päivähoidon väliseen yhteistyöhön oltiin pääasiassa tyytyväisiä, mutta sitä toivottiin lisää ja yhteistyötä tulisi kehittää. Tuloksista ilmeni, että päivähoidon työntekijät pitivät hyvin tarpeellisena seurakunnan lapsityön kanssa tehtävää yhteistyötä.
Jatkotutkimusaiheeksi nousi se, kuinka sellaiset lapset, jotka eivät saa osallis-tua päivähoidon yleiseen uskontokasvatukseen, huomioidaan varhaiskasvatussuunnitelman mukaisessa uskontokasvatuksessa. Produktiona voitaisiin laatia materiaalipaketti päivähoidossa toteutettavan uskontokasvatuksen tueksi.
Asiasanat: Uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, uskontokasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma, seurakunta, lapsityö, päivähoito, kvalitatiivinen tutkimus.