Työpajaympäristön kehittäminen kiinteistönhoitajien koulutusohjelmaan
Karttunen, Jarmo (2012)
Karttunen, Jarmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305609
Tiivistelmä
Kiinteistöjen hoito on voimakkaasti teknistynyt ja teknistyy yhä edelleen. Sen myötä nykypäivän kiinteistönhoitajan tulee olla monitaitoinen palvelualan ammattilainen. Tämä työelämän vaatimus asettaa kiinteistönhoitajan ammatilliselle koulutukselle erittäin kovat haasteet.
Tämän kehittämistehtävän päätavoite oli luoda kiinteistönhoitajien ammatilliseen koulutukseen asiakaslähtöisesti oppimista innostavat ja tulevaisuuden ammattiosaamista edistävät uudet työpajatilat. Tavoitteena oli myös, että työpajaopetus saavuttaisi opetussuunnitelman ja työelämän mukaiset ammatilliset osaamistavoitteet.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja rakentaa kiinteistönhoitajien opetukseen toimivat työpajatilat opetusvälineineen ja laitteineen. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella työelämän odotuksia tukevat harjoitustehtävät.
Kiinteistönhoitajien koulutus perustuu opetushallituksen 2010 laatimaan opetussuunnitelmaan. Kiinteistönhoitajien koulutuksessa teknistä työpajaharjoittelua toteutetaan pääsääntöisesti tutkinnonosissa: Kiinteistön yleishoito- ja valvonta (20 opintoviikkoa) ja LVI-järjestelmien hoito (20 opintoviikkoa). Kehittämistehtävä rajattiin näiden tutkinnonosien työpajaharjoitteluun.
Kiinteistönhoitajien osaamisesta on niukasti ajantasaista tietoa. Tässä tehtävässä haastateltiin kiinteistöalan parissa pitkään työskennelleitä työelämän edustajia. Aineistoa kehittämistehtävään kerättiin teemahaastatteluna, jossa pyrittiin löytämään merkityksellisiä painotuksia kiinteistönhoitajan osaamiseen.
Haastateltavien käsitykset kiinteistönhoitajien osaamisesta olivat melko yhtenevät opetussuunnitelman vaatimuksien kanssa. Haastattelu tuotti konkreettisia osaamistarpeita, joiden pohjalta kehitettiin kiinteistönhoitajien työpajaa oppimisympäristönä asiakaslähtöiseksi.
Tämän kehittämistehtävän päätavoite oli luoda kiinteistönhoitajien ammatilliseen koulutukseen asiakaslähtöisesti oppimista innostavat ja tulevaisuuden ammattiosaamista edistävät uudet työpajatilat. Tavoitteena oli myös, että työpajaopetus saavuttaisi opetussuunnitelman ja työelämän mukaiset ammatilliset osaamistavoitteet.
Kehittämistehtävänä oli suunnitella ja rakentaa kiinteistönhoitajien opetukseen toimivat työpajatilat opetusvälineineen ja laitteineen. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella työelämän odotuksia tukevat harjoitustehtävät.
Kiinteistönhoitajien koulutus perustuu opetushallituksen 2010 laatimaan opetussuunnitelmaan. Kiinteistönhoitajien koulutuksessa teknistä työpajaharjoittelua toteutetaan pääsääntöisesti tutkinnonosissa: Kiinteistön yleishoito- ja valvonta (20 opintoviikkoa) ja LVI-järjestelmien hoito (20 opintoviikkoa). Kehittämistehtävä rajattiin näiden tutkinnonosien työpajaharjoitteluun.
Kiinteistönhoitajien osaamisesta on niukasti ajantasaista tietoa. Tässä tehtävässä haastateltiin kiinteistöalan parissa pitkään työskennelleitä työelämän edustajia. Aineistoa kehittämistehtävään kerättiin teemahaastatteluna, jossa pyrittiin löytämään merkityksellisiä painotuksia kiinteistönhoitajan osaamiseen.
Haastateltavien käsitykset kiinteistönhoitajien osaamisesta olivat melko yhtenevät opetussuunnitelman vaatimuksien kanssa. Haastattelu tuotti konkreettisia osaamistarpeita, joiden pohjalta kehitettiin kiinteistönhoitajien työpajaa oppimisympäristönä asiakaslähtöiseksi.