Miljötänkandets inverkan på val av livsmedel
Lignell, Jesper Fredrik (2012)
Lignell, Jesper Fredrik
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305581
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kuluttajien ympäristöajattelua, tietoisuutta, kuluttajakäyttäytymistä, sukupolvi Y:tä ja nuorten aikuisten asenteita ja menettelyjä kuluttajina. Tämän työn tarkoituksena on selvittää, miten ympäristötietoisuus vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja kuinka moni on valmis sijoittamaan luomu-merkittyyn ruokaan ja onko tämän päivän kuluttajien keskuudessa pohjaa ympäristöajattelulle.
Tutkimuksessa käytetään kohderyhmänä ammattikorkeakoulu Noviassa, Turun kampuksella opiskelevia liiketalouden opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 31 vastaajaa, joista 20 miestä ja 11 naista. Tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa kyselylomake jaettiin liiketalouden opiskelijoille. Varsinainen kyselylomake koostui 18 kysymystä jotka tarkastelivat tutkimuksen eri näkökohtia.
Tutkimustulokset osoittavat että hyvin harvat ostavat ympäristömerkittyjä tuotteita ja yleisesti voidaan sanoa että kohderyhmän asenteet ympäristöajattelua kohtaan ovat positiiviset, mutta positiivinen asenne ei näy teoissa. Lopuksi voidaan sanoa, että luomu-merkittyjen tuotteiden käytännöllisemmän kulutuksen kasvuun on vielä pitkä matka ja muutoksia on tapahduttava jotta tämä olisi mahdollista.
Tutkimuksessa käytetään kohderyhmänä ammattikorkeakoulu Noviassa, Turun kampuksella opiskelevia liiketalouden opiskelijoita. Tutkimukseen osallistui yhteensä 31 vastaajaa, joista 20 miestä ja 11 naista. Tutkimuksessa käytetään kvantitatiivista kyselytutkimusta, jossa kyselylomake jaettiin liiketalouden opiskelijoille. Varsinainen kyselylomake koostui 18 kysymystä jotka tarkastelivat tutkimuksen eri näkökohtia.
Tutkimustulokset osoittavat että hyvin harvat ostavat ympäristömerkittyjä tuotteita ja yleisesti voidaan sanoa että kohderyhmän asenteet ympäristöajattelua kohtaan ovat positiiviset, mutta positiivinen asenne ei näy teoissa. Lopuksi voidaan sanoa, että luomu-merkittyjen tuotteiden käytännöllisemmän kulutuksen kasvuun on vielä pitkä matka ja muutoksia on tapahduttava jotta tämä olisi mahdollista.