Laatua ensihoitoon : Laatukäsikirja Ikaalisten Ambulanssipalvelu Oy:n Hämeenkyrön toimipisteeseen
Suominen, Jere; Mäkinen, Leena; Ranne, Tuula (2012)
Suominen, Jere
Mäkinen, Leena
Ranne, Tuula
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305548
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä ISO 9001:2008 kansainväliseen standardiin ja sen pohjalta luoda laatukäsikirja Ikaalisten Ambulanssipalvelu Oy:n Hämeenkyrön toimipisteeseen.
Tämä standardi määrittelee laadunhallintajärjestelmän vaatimukset ja sitä käytetään laajasti yksityisessä sairaankuljetuksessa ja ensihoidossa. Suomen Sairaankuljetusliitto ry on luonut perustan jäsenyritystensä laadunhallintaan ISO 9001:2008 standardia noudattaen. Olemme käyttäneet tätä pohjana laatukäsikirjaa kootessamme.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on käsitellä laadunhallintajärjestelmän merkitystä yleisesti sekä erityisesti Ikaalisten Ambulanssipalvelu Oy:n Hämeenkyrön toimipisteessä. Lisäksi olemme perehtyneet laatukäsikirjan sisältöön ja rakenteeseen standardin määritelmien mukaan.
Laatukäsikirjan tavoitteena on parantaa toimipisteen tarjoamien ensihoitopalveluiden laatua ja toimia käytännön apuvälineenä jokapäiväisissä työtilanteissa. Sen avulla voi lisäksi arvioida hoidon laatua ja kehittää toimintaa.
Tämä standardi määrittelee laadunhallintajärjestelmän vaatimukset ja sitä käytetään laajasti yksityisessä sairaankuljetuksessa ja ensihoidossa. Suomen Sairaankuljetusliitto ry on luonut perustan jäsenyritystensä laadunhallintaan ISO 9001:2008 standardia noudattaen. Olemme käyttäneet tätä pohjana laatukäsikirjaa kootessamme.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on käsitellä laadunhallintajärjestelmän merkitystä yleisesti sekä erityisesti Ikaalisten Ambulanssipalvelu Oy:n Hämeenkyrön toimipisteessä. Lisäksi olemme perehtyneet laatukäsikirjan sisältöön ja rakenteeseen standardin määritelmien mukaan.
Laatukäsikirjan tavoitteena on parantaa toimipisteen tarjoamien ensihoitopalveluiden laatua ja toimia käytännön apuvälineenä jokapäiväisissä työtilanteissa. Sen avulla voi lisäksi arvioida hoidon laatua ja kehittää toimintaa.