Massaräätälöinti ja modulaarisuus veneen tuotesuunnittelussa
Einovaara, Jaakko (2012)
Einovaara, Jaakko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305530
Tiivistelmä
Markkinoiden viimeaikainen kehitys on johtanut tilanteeseen, jossa yrityksien on valmistettava tuotteita yhä edullisemmin ja yhä nopeammalla läpimenoajalla. Asiakkaista on tullut yhä vaativampia ja hintatietoisempia ja siksi yrityksien olisi kyettävä valmistamaan asiakastarpeet huomioon ottavia tuotteita, mutta kohtuullisin kustannuksin.
Sarjatuotannon ja perinteisen räätälöivän tuotannon rinnalle on muodostunut uusi liiketoimintamalli, massaräätälöinti. Massaräätälöinnissä asiakkaiden vaihtelevia vaatimuksia ei nähdä uhkana, vaan niitä pyritään hyödyntämään. Massaräätälöinti on yrityksen strateginen valinta, joka vaikuttaa yrityksen koko toimintaan. Massaräätälöinnin tarkoituksena on hyödyntää sarjatuotannon edullisia tuotantomenetelmiä asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaisten tuotteiden valmistuksessa.
Työn tilaajana on Red Sky Oy, joka on erikoistunut puuveneiden valmistukseen ja restaurointiin. Tarkoituksena on selvittää, mitä massaräätälöinti on ja mitä vaatimuksia se asettaa yrityksen toiminnalle ja erityisesti tuotesuunnittelulle. Modulaarista rakennetta pidetään yleisesti edellytyksenä massaräätälöitävälle tuotteelle. Modulaarisessa rakenteessa tuote on jaettu helposti hallittaviin, itsenäisiin kokonaisuuksiin eli moduuleihin. Moduulijaon on perustuttava asiakastarpeisiin sekä yrityksen omaan tuotestrategiaan.
Tuotesuunnittelun periaatteita on tuotu esille käymällä esimerkkien avulla läpi asiakastarpeisiin perustuvan, modulaarisen venetuoteperheen suunnittelu. Modulaarisen tuoteperheen suunnittelussa on hyödynnetty modular function deployment (MFD) – menetelmää. Sen soveltaminen edellyttää selvää kuvaa yrityksen tuotestrategiasta sekä tarkkaa tietoa asiakastarpeista ja tuotteeseen kohdistuvista ulkoisista muutospaineista.
Sarjatuotannon ja perinteisen räätälöivän tuotannon rinnalle on muodostunut uusi liiketoimintamalli, massaräätälöinti. Massaräätälöinnissä asiakkaiden vaihtelevia vaatimuksia ei nähdä uhkana, vaan niitä pyritään hyödyntämään. Massaräätälöinti on yrityksen strateginen valinta, joka vaikuttaa yrityksen koko toimintaan. Massaräätälöinnin tarkoituksena on hyödyntää sarjatuotannon edullisia tuotantomenetelmiä asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden mukaisten tuotteiden valmistuksessa.
Työn tilaajana on Red Sky Oy, joka on erikoistunut puuveneiden valmistukseen ja restaurointiin. Tarkoituksena on selvittää, mitä massaräätälöinti on ja mitä vaatimuksia se asettaa yrityksen toiminnalle ja erityisesti tuotesuunnittelulle. Modulaarista rakennetta pidetään yleisesti edellytyksenä massaräätälöitävälle tuotteelle. Modulaarisessa rakenteessa tuote on jaettu helposti hallittaviin, itsenäisiin kokonaisuuksiin eli moduuleihin. Moduulijaon on perustuttava asiakastarpeisiin sekä yrityksen omaan tuotestrategiaan.
Tuotesuunnittelun periaatteita on tuotu esille käymällä esimerkkien avulla läpi asiakastarpeisiin perustuvan, modulaarisen venetuoteperheen suunnittelu. Modulaarisen tuoteperheen suunnittelussa on hyödynnetty modular function deployment (MFD) – menetelmää. Sen soveltaminen edellyttää selvää kuvaa yrityksen tuotestrategiasta sekä tarkkaa tietoa asiakastarpeista ja tuotteeseen kohdistuvista ulkoisista muutospaineista.