Oppimisesta onnistumiseen perehdytyskansion avulla : Perehdytyskansio Scandic Lahteen
Harju, Minna (2012)
Harju, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295494
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on perehdyttäminen oppimisen nä-kökulmasta. Opinnäytetyö muodostuu opinnäytetyöraportista sekä toiminnallisesta produktista. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Scandic Lahden kanssa.
Toiminnallinen osuus on perehdytyskansio harjoittelijan tarpeisiin Scandic Lahden vastaanottotyöhön. Perehdytyskansion tavoitteena on auttaa harjoittelijaa pää-semään työn alkuun sekä painottaa yrityksen toimintatapoja. Perehdytyskansio sisältää Scandic-ketjun sekä Scandic Lahden esittelyn, alakohtaista lainsäädäntöä, yleistä tietoa vastaanottotyöstä ja vastaanoton työvälineistä sekä toimintaohjeet vastaanoton työtehtäviin. Perehdytyskansio ei ole kokonaisuudessaan tämän opin-näytetyön liitteenä, sillä se on salattu toimeksiantajan toiveesta. Liitteenä on pe-rehdytyskansion etusivu sekä sisällysluettelo, josta ilmenee kansion rakenne ja sisältö.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan perehdyttämisen ja oppimisen käsitteitä sekä käytetään teoriaa kognitiivisesta psykologiasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan yksilön oppimisprosessia suhteessa perehdyttämiseen. Työssä perustellaan perehdytyskansion merkitystä oppimisprosessissa kognitiivisen psykologian kei-noin sekä pohditaan yleisesti kognitiivisen oppimisnäkemyksen ja perehdyttämisen yhtymäkohtia.
Toiminnallinen osuus on perehdytyskansio harjoittelijan tarpeisiin Scandic Lahden vastaanottotyöhön. Perehdytyskansion tavoitteena on auttaa harjoittelijaa pää-semään työn alkuun sekä painottaa yrityksen toimintatapoja. Perehdytyskansio sisältää Scandic-ketjun sekä Scandic Lahden esittelyn, alakohtaista lainsäädäntöä, yleistä tietoa vastaanottotyöstä ja vastaanoton työvälineistä sekä toimintaohjeet vastaanoton työtehtäviin. Perehdytyskansio ei ole kokonaisuudessaan tämän opin-näytetyön liitteenä, sillä se on salattu toimeksiantajan toiveesta. Liitteenä on pe-rehdytyskansion etusivu sekä sisällysluettelo, josta ilmenee kansion rakenne ja sisältö.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan perehdyttämisen ja oppimisen käsitteitä sekä käytetään teoriaa kognitiivisesta psykologiasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan yksilön oppimisprosessia suhteessa perehdyttämiseen. Työssä perustellaan perehdytyskansion merkitystä oppimisprosessissa kognitiivisen psykologian kei-noin sekä pohditaan yleisesti kognitiivisen oppimisnäkemyksen ja perehdyttämisen yhtymäkohtia.