Toimintaohje suuhygienistiopiskelijoille muistisairaan vuorovaikutukseen suunterveyden hoitotyössä
Terävä, Tinja; Vihonen, Tiia (2012)
Terävä, Tinja
Vihonen, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa toimintaohje suuhygienistiopiskelijoille Suupirssi-projektiin. Työ käsittelee muistisairauksia erityisesti vuorovaikutuksen ja muistisairaiden haasteellisen käyttäytymisen näkökulmasta. Toimintaohjeen tavoitteena on kehittää vuorovaikutusta suuhygienistin ja muistisairaan henkilön välillä. Hyödyn saajia ovat suuhygienistiopiskelijoiden lisäksi muistisairaat. Tavoitteena on myös tukea suuhygienistiopiskelijoiden ammatillista kasvua muistisairaiden kanssa työskentelyssä.
Millerin (2002) tutkimuksen mukaan hoitajat kommunikoivat huomattavasti vähemmän niiden potilaiden kanssa, joiden vuorovaikutustaidot ovat heikentyneet kuin niiden, joilla ei ole ongelmia kommunikaatiossa. Samassa tutkimuksessa todetaan, että hoitajat kokevat muistisairaiden kanssa työskentelyn vaikeaksi.
Toimintaohje valmistettiin verkko-oppimisympäristö Moodleen, jossa se on avoin kaikille opiskelijoille. Sitä voidaan hyödyntää osana Suupirssi-harjoittelujaksoa. Valmis toimintaohje arvioitiin opinnäytetyöntekijöiden laatiman arviointilomakkeen avulla, ja arvioinnin suorittivat suuhygienistiopiskelijat, jotka osallistuivat Suupirssi-harjoitteluun. Toimintaohje arvioitiin onnistuneeksi kaikilta mitattavilta osa-alueilta.
Toimintaohje on kahdeksansivuinen, ja se on pääasiassa suunnattu suuhygienistiopiskelijoille. Ohjeistusta voivat käyttää hyödykseen myös muut hoitoalan opiskelijat. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään muistisairaiden vuorovaikutusta ja haasteellista käyttäytymistä suun terveydenhoidon näkökulmasta.
Tulevaisuudessa toimintaohjetta voidaan hyödyntää oppimateriaalina.
Millerin (2002) tutkimuksen mukaan hoitajat kommunikoivat huomattavasti vähemmän niiden potilaiden kanssa, joiden vuorovaikutustaidot ovat heikentyneet kuin niiden, joilla ei ole ongelmia kommunikaatiossa. Samassa tutkimuksessa todetaan, että hoitajat kokevat muistisairaiden kanssa työskentelyn vaikeaksi.
Toimintaohje valmistettiin verkko-oppimisympäristö Moodleen, jossa se on avoin kaikille opiskelijoille. Sitä voidaan hyödyntää osana Suupirssi-harjoittelujaksoa. Valmis toimintaohje arvioitiin opinnäytetyöntekijöiden laatiman arviointilomakkeen avulla, ja arvioinnin suorittivat suuhygienistiopiskelijat, jotka osallistuivat Suupirssi-harjoitteluun. Toimintaohje arvioitiin onnistuneeksi kaikilta mitattavilta osa-alueilta.
Toimintaohje on kahdeksansivuinen, ja se on pääasiassa suunnattu suuhygienistiopiskelijoille. Ohjeistusta voivat käyttää hyödykseen myös muut hoitoalan opiskelijat. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään muistisairaiden vuorovaikutusta ja haasteellista käyttäytymistä suun terveydenhoidon näkökulmasta.
Tulevaisuudessa toimintaohjetta voidaan hyödyntää oppimateriaalina.