Kiinteistösähköistyksen oppimisympäristö
Tolonen, Joni (2012)
Tolonen, Joni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275415
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perustana on Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sähkötekniikan laboratorioiden kehittämishanke, jonka yhteydessä uusitaan ja täydennetään opetuslaitteistoa. Tehtävänä oli suunnitella kiinteistösähköistyksen oppimisympäristö, joka rakennetaan sähkövoimatekniikan laboratorioon.
Opinnäytetyö tehtiin sähköasennusten perusteiden oppimisympäristöihin. Painopiste asetettiin lukion suorittaneille opiskelijoille tarkoitetulle opintojaksolle, jonka teoriaosassa perehdytään yleisesti eri sähköasennuskomponentteihin, niiden käyttötarkoituksiin ja toimintoihin. Lisäksi käsiteltiin erilaisia sähköpiirustuksia ja niiden tulkitsemista. Ammatillisen sähköalan perustutkinnon suorittaneet osallistuvat seuraavalle opintojaksolle, jonka teoriaosassa perehdytään jakelujärjestelmiin sekä kiinteistön tehomitoitukseen.
Työn tavoitteena oli suunnitella oppimisympäristö, jonka avulla kehitetään opiskelijoiden kiinteistösähköistyksen käytännön osaamista valvotuissa ja turvallisissa olosuhteissa. Opinnäytetyössä keskityttiin kiinteistöjen sähköasennuksiin korostaen SFS 6002 -sähkötyöturvallisuusmääräyksiä. Työstä rajattiin pois laajuuden vuoksi sähköasennusten käyttöönotto ja huolto. Asennustekniikan oppimisympäristö rajattiin siten, että siitä laadittiin suunnitelmat ja piirustukset, mutta se tullaan toteuttamaan myöhemmin.
Lopputuloksena opinnäytetyöprosessin aikana suunniteltiin kahdeksan erilaista opintojaksoja tukevaa harjoitustyötä, aiheeseen liittyviä kirjallisia ja käytännönläheisiä harjoitustehtäviä. Lisäksi suunniteltiin ja hankittiin oikeat työvälineet sisältävät työkalulaukut harjoitustöiden suorittamista varten. Työn tuloksena tehtiin myös laboratoriotyöohjeet harjoitustöihin.
Opinnäytetyö tehtiin sähköasennusten perusteiden oppimisympäristöihin. Painopiste asetettiin lukion suorittaneille opiskelijoille tarkoitetulle opintojaksolle, jonka teoriaosassa perehdytään yleisesti eri sähköasennuskomponentteihin, niiden käyttötarkoituksiin ja toimintoihin. Lisäksi käsiteltiin erilaisia sähköpiirustuksia ja niiden tulkitsemista. Ammatillisen sähköalan perustutkinnon suorittaneet osallistuvat seuraavalle opintojaksolle, jonka teoriaosassa perehdytään jakelujärjestelmiin sekä kiinteistön tehomitoitukseen.
Työn tavoitteena oli suunnitella oppimisympäristö, jonka avulla kehitetään opiskelijoiden kiinteistösähköistyksen käytännön osaamista valvotuissa ja turvallisissa olosuhteissa. Opinnäytetyössä keskityttiin kiinteistöjen sähköasennuksiin korostaen SFS 6002 -sähkötyöturvallisuusmääräyksiä. Työstä rajattiin pois laajuuden vuoksi sähköasennusten käyttöönotto ja huolto. Asennustekniikan oppimisympäristö rajattiin siten, että siitä laadittiin suunnitelmat ja piirustukset, mutta se tullaan toteuttamaan myöhemmin.
Lopputuloksena opinnäytetyöprosessin aikana suunniteltiin kahdeksan erilaista opintojaksoja tukevaa harjoitustyötä, aiheeseen liittyviä kirjallisia ja käytännönläheisiä harjoitustehtäviä. Lisäksi suunniteltiin ja hankittiin oikeat työvälineet sisältävät työkalulaukut harjoitustöiden suorittamista varten. Työn tuloksena tehtiin myös laboratoriotyöohjeet harjoitustöihin.