Implementering av affärssystem Fivaldi för disponentbyrå Kiirava Oy
Nystén, Nina (2012)
Nystén, Nina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275386
Tiivistelmä
Examensarbetet utförs för disponentbyrå Kiirava Oy, som sköter bostadsbolagens administrativa ärenden och bokföring. Kiirava har bytt till ett nytt affärssystem och tagit i bruk olika slags elektroniska funktioner. Bankprogrammet fattades och implementeringen av det var mitt konkreta projekt som examensarbete. Problemet var att Kiirava använt tre olika program för att sköta bostadsbolagens ärenden Efter att Kiirava bytte sitt affärssystem till ett nytt hade de ändå ett skilt bankprogram. Det var mycket tidskrävande då informationen måste flyttas från det ena programmet till det andra. Det nya bankprogrammet var en del av det nya affärssystemet och använde nya SEPA (Singel Euro Payments Area) och säkrare web service förbindelse. Arbete började med att utreda hur man utför implementeringen och användningen av programmet. Efter det kontaktades alla banker för att klarlägga om de var redo för web service kontakten. Kontrakten gjordes med bankerna. Arbetet fortsatte med implementeringen med hjälp av programleverantören Finvalli Oy och med Nordea Oyj. Problem uppstod då vi efter att ha fått Nordeas förbindelse gjord kunde konstatera att de andra bankerna inte var redo. Detta ledde till att vi måste använda två olika bankprogram. Små problem med bankprogrammet uppstod alltid då och då, vilka löstes tillsammans med bankerna och programleverantören. Med hjälp av det nya affärssystemet och det nya implementerade bankprogrammet har arbetstagarna insett att arbetet blivit effektivare och snabbare. Till slut skrevs en manual för betalning av bostadsbolagens räkningar med bankprogrammet för att också göra inlärningen snabbare för nya arbetstagare hos Kiirava Oy. I slutskedet av arbetet hade vi kontrakt med största delen av de banker vi behövde. The thesis is written for the property management company Kiirava Oy. Kiirava takes care of the whole house from maintenance to accounting. Kiirava had recently changed their Enterprise Resource Planning program (ERP). The goal of this project was to make work tasks easier, faster and more effective by implementing new electronic banking functions within the ERP system. The project also included writing a manual for the new system's usage. Kiirava’s problem earlier was that they’ve been using three different programs and connecting the information took unnecessary time. The new bank-program uses the new (Singel Euro Payments Area) SEPA recommendations and a new web service connection that is more secure. The project started with investigating how the implementation is done and how the bank rogram would work. The next step was contacting the banks and asking if they have their SEPA and web service connections ready. If they were ready, the contracts were made. The actual implementation started with help from the program supplier and with the first bank, Nordea Pankki Oyj. The first problems started appearing very soon, as many other banks weren’t ready for the secure web connection required by the software provider and by the new SEPA regulations. That meant for Kiirava that they had to use two different bank programs, the old and the new for Nordea. During the implementation small problems occurred which were always solved with the help of the program supplier or the bank. In the end contracts were signed with most of the needed banks. The new program has been successful in reducing the time spent on tasks and making them easier.