Tunnetta koriin! : tunnetaitoja ja mielipiteen ilmaisua tukevia koritehtäviä autismiin erikoistuneeseen ryhmään
Monto, Maiju; Kortelainen, Anni (2012)
Monto, Maiju
Kortelainen, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275343
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen ja työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja valmistaa tunnetaitoja ja mielipiteen ilmaisua tukevia koritehtäviä Etevan lyhytaikaishoidon yksikkö Tikkarellin autismiin erikoistuneeseen ryhmään. Koritehtävistä pyrittiin tekemään asiakkaille mieleisiä ja kaikille ryhmän asiakkaille sopivia. Tarkoituksena oli olla mukana tukemassa vammaisten henkilöiden osallisuutta koritehtävien avulla.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta ja raportista. Toiminnallinen osuus käsittää valmistetut koritehtävät sekä oppaan koritehtävien valmistamiseen ja käyttöön. Opinnäytetyön raportissa perehdytään opinnäytetyön kannalta keskeisiin käsitteisiin ja kuvataan sekä arvioidaan prosessin kulkua.
Koritehtäviä suunniteltiin ja valmistettiin yhteensä seitsemän kappaletta ja ne olivat ryhmässä testattavana viisi viikkoa. Koritehtävien tekemistä havainnoitiin testausaikana kolme kertaa. Palautetta tehtävistä kerättiin asiakkailta, ryhmän työntekijöiltä ja Etevan erityisopettajalta. Asiakkailta palautetta kerättiin koritehtävien teon yhteydessä palautevihkon ja tarrojen avulla. Ryhmän työntekijöiltä ja erityisopettajalta palautetta pyydettiin palautelomakkeella sekä loppukeskustelun avulla. Palautteiden ja havainnoinnin perusteella koritehtäviin tehtiin tarvittavat muutokset, joiden myötä koritehtävistä saatiin entistä toimivampia. Palautteiden mukaan tavoitteet saavutettiin hyvin ja koritehtäviin oltiin tyytyväisiä. Opinnäytetyön perusteella tunnetaitoja voi tukea myös koritehtävien avulla.
Opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta osuudesta ja raportista. Toiminnallinen osuus käsittää valmistetut koritehtävät sekä oppaan koritehtävien valmistamiseen ja käyttöön. Opinnäytetyön raportissa perehdytään opinnäytetyön kannalta keskeisiin käsitteisiin ja kuvataan sekä arvioidaan prosessin kulkua.
Koritehtäviä suunniteltiin ja valmistettiin yhteensä seitsemän kappaletta ja ne olivat ryhmässä testattavana viisi viikkoa. Koritehtävien tekemistä havainnoitiin testausaikana kolme kertaa. Palautetta tehtävistä kerättiin asiakkailta, ryhmän työntekijöiltä ja Etevan erityisopettajalta. Asiakkailta palautetta kerättiin koritehtävien teon yhteydessä palautevihkon ja tarrojen avulla. Ryhmän työntekijöiltä ja erityisopettajalta palautetta pyydettiin palautelomakkeella sekä loppukeskustelun avulla. Palautteiden ja havainnoinnin perusteella koritehtäviin tehtiin tarvittavat muutokset, joiden myötä koritehtävistä saatiin entistä toimivampia. Palautteiden mukaan tavoitteet saavutettiin hyvin ja koritehtäviin oltiin tyytyväisiä. Opinnäytetyön perusteella tunnetaitoja voi tukea myös koritehtävien avulla.