Visuaalisen sisällön luonti OGRE-pelimoottorille
Santala, Hannu (2012)
Santala, Hannu
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275304
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi OGRE-pelimoottorin ominaisuuksia ja perustietoja kyseisestä moottorista. Myös kehittäjiin vaikuttavia muita tekijöitä tarkastellaan, kuten lisenssejä ja niiden vaikutusta kehittämiseen. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös kolmea muuta pelimoottoria, Unreal Enginea, Unitya ja CryEnginea, ja niiden eroavaisuuksia OGRE:en verrattuna. Työssä käydään läpi myös OGRE:n ominaisuuksia hieman tarkemmin ja sitä, millaisia ohjelmia tarvitaan, jotta OGRE:n avulla voidaan luoda visuaalisesti näyttäviä sovelluksia. Myös OGRE:en liittyviä työkaluja, kuten suosituimpia editoreja ja liitännäisiä tarkastellaan opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö sisältää myös case-osan, jossa luodaan sovellus, jonka on tarkoitus toimia esittely-ympäristönä 3D-malleille ja muille töille. Sovelluksesta yritettiin luoda mahdollisimman visuaalisesti näyttävä, ilman että se käyttäisi liikaa tietokoneen resursseja. Sovelluksen on myös tarkoitus selvittää, toimiiko OGRE otsikon mukaan pelimoottorina vai onko se rajoitettu lähinnä graafisiin sovelluksiin. Case-projektin sovelluksen luonnissa pyritään käyttämään pääasiassa OGRE:lle saatavissa olevia työkaluja.
Opinnäytetyö sisältää myös case-osan, jossa luodaan sovellus, jonka on tarkoitus toimia esittely-ympäristönä 3D-malleille ja muille töille. Sovelluksesta yritettiin luoda mahdollisimman visuaalisesti näyttävä, ilman että se käyttäisi liikaa tietokoneen resursseja. Sovelluksen on myös tarkoitus selvittää, toimiiko OGRE otsikon mukaan pelimoottorina vai onko se rajoitettu lähinnä graafisiin sovelluksiin. Case-projektin sovelluksen luonnissa pyritään käyttämään pääasiassa OGRE:lle saatavissa olevia työkaluja.