Korjaamon markkinointitutkimus ja kannattavuuslaskelma
Mykrä, Juho (2012)
Mykrä, Juho
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265284
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia, onko Heinolassa tilausta uudelle huoltokorjaamolle. Työssä tutkittiin myös, miten ihmiset käyttävät nykyisiä Heinolan autoalan palveluita ja millaisia palveluita he kaipaisivat lisää. Opinnäytetyöni ensimmäinen osa on markkinointitutkimus, joka painottuu markkinatutkimukseen. Opinnäytetyöni toinen osa sisältää korjaamon kannattavuuslaskelman ja arvion laajenemispotentiaalista.
Markkinatutkimuksen osana suoritin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, joka toteutettiin kyselylomakkeilla. Tiedot alueen autokannan koosta on hankittu Liikenteen turvallisuusvirastosta ja autokannan ikärakenne Suomen tilastokeskuksesta.
Markkinointitutkimusta voidaan pitää luotettavana, ja tavoitteisiin päästiin. Tutkimuksella varmistettiin toimeksiantajan tekemien oletusten olevan realistiset. Tutkimuksen perusteella uudelle huoltokorjaamolle on tilausta, koska ihmiset kaipaavat alueelle nykyaikaista korjaamoa. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai arvokasta tietoa korjaamon valintaan vaikuttavista tekijöistä.
Markkinatutkimuksen osana suoritin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen, joka toteutettiin kyselylomakkeilla. Tiedot alueen autokannan koosta on hankittu Liikenteen turvallisuusvirastosta ja autokannan ikärakenne Suomen tilastokeskuksesta.
Markkinointitutkimusta voidaan pitää luotettavana, ja tavoitteisiin päästiin. Tutkimuksella varmistettiin toimeksiantajan tekemien oletusten olevan realistiset. Tutkimuksen perusteella uudelle huoltokorjaamolle on tilausta, koska ihmiset kaipaavat alueelle nykyaikaista korjaamoa. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai arvokasta tietoa korjaamon valintaan vaikuttavista tekijöistä.