Parturi-kampaamon kustannustehokas asiakastavoittavuus : Kustannus/osuma
Moisio, Arja (2012)
Moisio, Arja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on parturi-kampaamo yrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen mahdollisimman kustannustehokkaaksi. Aihe valikoitui sen ajankohtaisen tarpeen innoittamana. Markkinointiviestintä on yksi tärkeä osa uuden yrityksen liiketoiminnan käynnistämistä. Tutkimuksen avulla selvitettiin, kustannustehokkain tapa toteuttaa yrityksen markkinointiviestintä saavuttaen silti mahdollisimman hyvä alueellinen peitto.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän historiaa, erilaisia markkinointiviestintätapoja kuten sähköistä viestintää, lehtimainontaa, joukkokirjeitä ym. Teoriaa tukee määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen pohjaksi toteutettiin käytännön markkinointikampanja kesäkuun 2011 aikana. Markkinointikampanjan aikana yritys toteutti markkinointiviestintää tutkimuksen pohjana olevien viestintä kanavien kautta.
Tutkimusta varten heinäkuun aikana 184 asiakasta täytti tutkimuslomakkeen, jossa oli 5 kysymystä, joista 4 ensimmäistä monivalintakysymyksiä ja viimeinen avoinkysymys. Kukaan asiakas ei kieltäytynyt vastaamasta joten otanta oli koko heinäkuun asiakaskunta. Tutkimustulokset analysoitiin Excel- ohjelman avulla ristiintaulukoimalla.
Tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa yrityksen omasta toiminnasta tehtävä markkinointiviestinä kannattaa keskittää suoramainontaan ja paikallisten yhdistysten joukkojakeluna jaettavissa julkaisuissa mainostamiseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän historiaa, erilaisia markkinointiviestintätapoja kuten sähköistä viestintää, lehtimainontaa, joukkokirjeitä ym. Teoriaa tukee määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen pohjaksi toteutettiin käytännön markkinointikampanja kesäkuun 2011 aikana. Markkinointikampanjan aikana yritys toteutti markkinointiviestintää tutkimuksen pohjana olevien viestintä kanavien kautta.
Tutkimusta varten heinäkuun aikana 184 asiakasta täytti tutkimuslomakkeen, jossa oli 5 kysymystä, joista 4 ensimmäistä monivalintakysymyksiä ja viimeinen avoinkysymys. Kukaan asiakas ei kieltäytynyt vastaamasta joten otanta oli koko heinäkuun asiakaskunta. Tutkimustulokset analysoitiin Excel- ohjelman avulla ristiintaulukoimalla.
Tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa yrityksen omasta toiminnasta tehtävä markkinointiviestinä kannattaa keskittää suoramainontaan ja paikallisten yhdistysten joukkojakeluna jaettavissa julkaisuissa mainostamiseen.