ERIASTEISTEN PUHEEN JA KIELEN VAIKEUKSIEN HUOMIOIMINEN RIIHIKADUN PÄIVÄKODISSA
Kaskinen, Tea; Vainio, Annina (2012)
Kaskinen, Tea
Vainio, Annina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265228
Tiivistelmä
Vainio, Annina & Kaskinen, Tea. Eriasteisten puheen ja kielen vaikeuksien huomioiminen Riihikadun päiväkodissa. Pori, kevät 2012, 51s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Porin toimipaikka, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyömme yhtenä tavoitteena oli havainnoida Riihikadun päiväkodin lasten eriasteisia puheen ja kielen vaikeuksia päiväkodin arjen ja järjestämämme toimintatuokion kautta. Tavoitteenamme on myös kuvata kielenkehityksen tukemisen erilaisia keinoja ja toimintatapoja.
Opinnäytetyömme on toimintatutkimus, ja laadultaan kvalitatiivinen. Aineiston keräämiseen käytimme vapaata ja tarkkailevaa havainnointia. Käytimme havainnointimme apuna kuvamateriaalia, jota otettiin toimintatuokiomme aikana. Lisäksi käytimme kirjallisuutta sekä henkilökunnan ja puheterapeutin haastatteluja. Prosessimme alkoi Riihikadun henkilökunnan sekä lasten tapaamisesta. Havainnointiemme perusteella teimme toiminnallisen osuuden, jonka järjestimme syksyllä 2011 Riihikadun lapsille, joilla oli jonkin asteinen puheen tai kielen vaikeus. Rakensimme toimintatuokio-osuuden Muumi-aiheen ympärille.
Tutkimuksessa saimme tuloksen, että päiväkoti toimintaympäristönä on erityisen tärkeä eriasteisten puheen ja kielen vaikeuksia omaavien lasten kehitykselle. Lapset kokevat päiväkodissa ensiarvoisen tärkeitä vuorovaikutustilanteita ja harjoittelevat kommunikaatiotaitojaan toisten lasten kanssa. Tuloksena saimme päiväkodin henkilökunnalle erilaisia keinoja, joilla tukea lapsia, joilla on eriasteisia puheen ja kielen vaikeuksia. Päiväkodin henkilökunnalla on tärkeää olla käytettävissä oikeanlaiset työvälineet ja -tavat tukeakseen näitä lapsia.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, äännevirhe, valikoiva mutismi, kaksikielinen lapsi, kielellinen kehitys, havainnointi, toimintatutkimus, toimintatuokio, kvalitatiivinen tutkimus.
Opinnäytetyömme yhtenä tavoitteena oli havainnoida Riihikadun päiväkodin lasten eriasteisia puheen ja kielen vaikeuksia päiväkodin arjen ja järjestämämme toimintatuokion kautta. Tavoitteenamme on myös kuvata kielenkehityksen tukemisen erilaisia keinoja ja toimintatapoja.
Opinnäytetyömme on toimintatutkimus, ja laadultaan kvalitatiivinen. Aineiston keräämiseen käytimme vapaata ja tarkkailevaa havainnointia. Käytimme havainnointimme apuna kuvamateriaalia, jota otettiin toimintatuokiomme aikana. Lisäksi käytimme kirjallisuutta sekä henkilökunnan ja puheterapeutin haastatteluja. Prosessimme alkoi Riihikadun henkilökunnan sekä lasten tapaamisesta. Havainnointiemme perusteella teimme toiminnallisen osuuden, jonka järjestimme syksyllä 2011 Riihikadun lapsille, joilla oli jonkin asteinen puheen tai kielen vaikeus. Rakensimme toimintatuokio-osuuden Muumi-aiheen ympärille.
Tutkimuksessa saimme tuloksen, että päiväkoti toimintaympäristönä on erityisen tärkeä eriasteisten puheen ja kielen vaikeuksia omaavien lasten kehitykselle. Lapset kokevat päiväkodissa ensiarvoisen tärkeitä vuorovaikutustilanteita ja harjoittelevat kommunikaatiotaitojaan toisten lasten kanssa. Tuloksena saimme päiväkodin henkilökunnalle erilaisia keinoja, joilla tukea lapsia, joilla on eriasteisia puheen ja kielen vaikeuksia. Päiväkodin henkilökunnalla on tärkeää olla käytettävissä oikeanlaiset työvälineet ja -tavat tukeakseen näitä lapsia.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, äännevirhe, valikoiva mutismi, kaksikielinen lapsi, kielellinen kehitys, havainnointi, toimintatutkimus, toimintatuokio, kvalitatiivinen tutkimus.