KANNATTAA TEHDÄ YHDESSÄ! : Porvoon nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyön nykytilan kartoitus ja ajatuksia
Siltakorpi, Nina (2012)
Siltakorpi, Nina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255137
Tiivistelmä
Yhteistyö nuorisotyön ja opetustoimen kanssa on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen aihe valtakunnallisesti. Koulujen kanssa yhteistyössä tehtävälle nuorisotyölle etsitään ja kehitetään raamituksia ja mallinnuksia. Uudehkolle termille koulunuorisotyö pyritään luomaan merkitys, tarkoitus ja tavoitteet. Koulunuorisotyöstä on kehittymässä yksi osa nuorisotyöntekijöiden tehtävänkuvaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Porvoon kaupungin nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyön nykytila. Minkä koulujen kanssa yhteistyötä tehdään, kuinka usein ja millaisin työmuodoin. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Porvoon nuorisotyöntekijöiltä ja koulujen eri henkilöstöryhmiltä yhteistyön toimivuudesta, tavoitteista, tarpeista ja toiveista.
Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui pääasiassa kyselyistä saaduista vastauksista. Kyselyitä tehtiin kaksi, Porvoon nuorisotyöntekijöille sekä koulujen henkilökunnalle. Nuorisotyöntekijöiden kyselyyn vastasivat kaikki 21 työntekijää. Koulukyselyt lähetettiin 10 koululle, joiden kanssa nuorisopalvelut tekee tällä hetkellä yhteistyötä. Suomenkielisiä kouluja oli 6 ja ruotsinkielisiä 4, vastauksia tuli 33 ja vastausprosentti oli 72%.
Opinnäytetyön tilaaja oli Porvoon kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyö antaa Porvoon nuorisopalveluille hyvän tietopohjan yhteistyömuotojen kehittämiseen ja mallintamiseen Porvoossa. Nuorisopalveluissa on tarkoitus tehdä koulunuorisotyölle raamitusta sekä koota ”palvelutarjotin”, josta koulut näkevät yhteistyön työmuodot.
Tuloksissa yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja sitä pitäisi lisätä ja kehittää. Tuloksissa nousi esille mm. paljonko työntekijäresursseja kouluyhteistyöhön, tarjotaanko kaikille kouluille yhteistyötä, millaisia palveluja tarjotaan ja mitä koulut odottavat ja toivovat nuorisotyöltä. Nuorisotyöntekijän ammattirooli kouluyhteisöissä koettiin erittäin tärkeänä. Nuorisotyöntekijän monipuolista työnkuvaa ja mahdollisuutta toimia sekä kouluissa että vapaa-ajalla pidetiin vahvistavana voimavarana nuoren kokonaisvaltaisessa tukemisessa
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Porvoon kaupungin nuorisopalveluiden ja koulujen yhteistyön nykytila. Minkä koulujen kanssa yhteistyötä tehdään, kuinka usein ja millaisin työmuodoin. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa Porvoon nuorisotyöntekijöiltä ja koulujen eri henkilöstöryhmiltä yhteistyön toimivuudesta, tavoitteista, tarpeista ja toiveista.
Tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusaineisto koostui pääasiassa kyselyistä saaduista vastauksista. Kyselyitä tehtiin kaksi, Porvoon nuorisotyöntekijöille sekä koulujen henkilökunnalle. Nuorisotyöntekijöiden kyselyyn vastasivat kaikki 21 työntekijää. Koulukyselyt lähetettiin 10 koululle, joiden kanssa nuorisopalvelut tekee tällä hetkellä yhteistyötä. Suomenkielisiä kouluja oli 6 ja ruotsinkielisiä 4, vastauksia tuli 33 ja vastausprosentti oli 72%.
Opinnäytetyön tilaaja oli Porvoon kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyö antaa Porvoon nuorisopalveluille hyvän tietopohjan yhteistyömuotojen kehittämiseen ja mallintamiseen Porvoossa. Nuorisopalveluissa on tarkoitus tehdä koulunuorisotyölle raamitusta sekä koota ”palvelutarjotin”, josta koulut näkevät yhteistyön työmuodot.
Tuloksissa yhteistyötä pidettiin tärkeänä ja sitä pitäisi lisätä ja kehittää. Tuloksissa nousi esille mm. paljonko työntekijäresursseja kouluyhteistyöhön, tarjotaanko kaikille kouluille yhteistyötä, millaisia palveluja tarjotaan ja mitä koulut odottavat ja toivovat nuorisotyöltä. Nuorisotyöntekijän ammattirooli kouluyhteisöissä koettiin erittäin tärkeänä. Nuorisotyöntekijän monipuolista työnkuvaa ja mahdollisuutta toimia sekä kouluissa että vapaa-ajalla pidetiin vahvistavana voimavarana nuoren kokonaisvaltaisessa tukemisessa