Tulevaisuuden suunnittelu -kurssi : nuorten valmentavassa koulutuksessa
Tamminen, Terhi (2012)
Tamminen, Terhi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255101
Tiivistelmä
Opinnäytetyön raportti avaa prosessia ja kehittämistyötä, jota olen tehnyt Helsingin Diakoniaopistolla nuorten valmentavan koulutuksen ryhmän Tulevaisuuden suunnittelu -kurssilla kevätlukukaudella 2012. Kurssin tavoitteena oli motivoida nuoria pohtimaan tulevaisuuttaan, saada nuoret luottamaan positiiviseen tulevaisuuteen ja valaa nuoriin uskoa, että tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Kurssilla pohdimme nuorten kanssa konkreettisia keinoja tulevaisuuden suunnitteluun, tavoitteiden määrittelyyn ja tavoitteiden toteuttamiseen.
Tulevaisuuden suunnittelu -kurssi on yhden opintoviikon opintokokonaisuus, johon sisältyy yhteensä 20 lähiopetustuntia. Kurssi on yksi nuorten valmentavan koulutuksen itsetuntemus ja sosiaaliset taidot opinkokonaisuuden neljästä kurssista. Kurssille osallistuneessa valmentavan koulutuksen ryhmässä oli yksitoista 16–18 -vuotiasta nuorta. Nuoret olivat tulleet valmentavaan koulutukseen joko suoraan peruskoulusta, kun opiskelupaikka toiselle asteelle ei ollut auennut, tai ammatilliset tai lukio-opinnot olivat keskeytyneen aivan alkuvaiheessa. Valmentava koulutus on erityisopetusta.
Monen nuoren haasteena on kyky ja halu tehdä valintoja tulevaisuuden suhteen sekä ylläpitää positiivista ja realistista kuvaa tulevaisuudesta. Esittelen raportissa nuoren elämänkaaren vaihetta sekä kerron erilaisista haasteista, joita nuori voi kohdata. Avaan nuorten valmentavaa koulutusta yleisemmin Suomessa ja Helsingin Diakoniaopiston koulutusta yhtenä vastauksena nuorten haasteisiin. Työni tietoperustana on tulevaisuuskasvatus. Lähtökohtana työssäni on NLP eli neurolingvistinen ohjelmointi, joka on muun muassa hyvään vuorovaikutukseen ja tavoitteiden saavuttamiseen tähtäävä ajattelumalli.
Jokainen ryhmä ja oppimisprosessi ovat ainutlaatuisia. Opinnäytetyön tarkoitus on toimia pohjana kurssin kehittämiselle. Tulevaisuuden suunnittelu -kurssin ja opinnäytetyön tavoite on täyttynyt, jos kurssille osallistunut nuori tai raportin lukija tekee havainnon, että asioita voi ajatella hiukan toisinkin, ja luottamus positiiviseen tulevaisuuteen alkaa elää.
Tulevaisuuden suunnittelu -kurssi on yhden opintoviikon opintokokonaisuus, johon sisältyy yhteensä 20 lähiopetustuntia. Kurssi on yksi nuorten valmentavan koulutuksen itsetuntemus ja sosiaaliset taidot opinkokonaisuuden neljästä kurssista. Kurssille osallistuneessa valmentavan koulutuksen ryhmässä oli yksitoista 16–18 -vuotiasta nuorta. Nuoret olivat tulleet valmentavaan koulutukseen joko suoraan peruskoulusta, kun opiskelupaikka toiselle asteelle ei ollut auennut, tai ammatilliset tai lukio-opinnot olivat keskeytyneen aivan alkuvaiheessa. Valmentava koulutus on erityisopetusta.
Monen nuoren haasteena on kyky ja halu tehdä valintoja tulevaisuuden suhteen sekä ylläpitää positiivista ja realistista kuvaa tulevaisuudesta. Esittelen raportissa nuoren elämänkaaren vaihetta sekä kerron erilaisista haasteista, joita nuori voi kohdata. Avaan nuorten valmentavaa koulutusta yleisemmin Suomessa ja Helsingin Diakoniaopiston koulutusta yhtenä vastauksena nuorten haasteisiin. Työni tietoperustana on tulevaisuuskasvatus. Lähtökohtana työssäni on NLP eli neurolingvistinen ohjelmointi, joka on muun muassa hyvään vuorovaikutukseen ja tavoitteiden saavuttamiseen tähtäävä ajattelumalli.
Jokainen ryhmä ja oppimisprosessi ovat ainutlaatuisia. Opinnäytetyön tarkoitus on toimia pohjana kurssin kehittämiselle. Tulevaisuuden suunnittelu -kurssin ja opinnäytetyön tavoite on täyttynyt, jos kurssille osallistunut nuori tai raportin lukija tekee havainnon, että asioita voi ajatella hiukan toisinkin, ja luottamus positiiviseen tulevaisuuteen alkaa elää.